Zonky půjčka krok za krokem: Od žádosti po obdržení peněz (2019)

Zonky představuje moderní způsob, jak si bezpečně půjčit bez banky, navíc výhodněji. Poskytuje však své služby trochu netradičním způsobem, a tak přinášíme podrobného průvodce celým procesem sjednání půjčky. Uvidíte, že je to velmi snadné a rychlé.
Od redakce Fondik.cz
18/11/19

1. Zadání údajů

O Zonky půjčku žádáme prostřednictvím webových stránek společnosti Zonky. Kliknutím na „Chci si půjčit“ otevřeme formulář a dáme se do vyplňování všech potřebných údajů. Zabere nám to sotva 10 minut. V prvním kroku zadáme částku, kterou si chceme půjčit, a nastavíme výši měsíční splátky, kterou bychom byli schopni splácet. Můžeme si půjčit od 20 až do 750 tisíc korun a splácení si rozložit až na 7 let. V tomto kroku si také vybereme, zda máme případně zájem o pojištění půjčky, takzvanou Zonkyho záchrannou vestu, kterou jsme podrobně rozebrali v tomto článku.

Formulář s žádostí o půjčku na webu Zonky - jako první volíme, kolik si chceme půjčit a kolik můžeme měsíčně splácet.
První krok žádosti o půjčku, ve kterém zvolíme, kolik si chceme půjčit a kolik můžeme měsíčně splácet.

Následně vyplníme naši e-mailovou adresu. Ta bude stěžejní pro další komunikaci se Zonky a obdržíme na ni i nabídku půjčky a všechny další důležité dokumenty, pokud tedy máme více e-mailových schránek, je vhodné zadat tu, kterou používáme nejčastěji. Poté uvedeme ještě naše celé jméno a telefonní číslo.

V dalším kroku dojde na otázky „na tělo“ – rodinný stav, způsob bydlení, dosažené vzdělání, zaměstnání a popřípadě jméno zaměstnavatele, výše pravidelných měsíčních příjmů a výdajů. Je důležité všechny údaje vyplňovat pravdivě. Nejen, že si Zonky své klienty pochopitelně prověřuje, ale také si zakládá na férovém přístupu a to samé očekává i od nás, už z toho důvodu, že se nám na půjčku budou skládat další běžní lidé, jako jsme my.

Formulář s žádostí o půjčku na webu Zonky - v tomto kroku sdělujeme, čím se živíme (na výběr je zaměstnanec, OSVČ a další).
Příklad otázek "na tělo". Na této stránce sdělujeme, čím se živíme.

Poté vyplníme adresu trvalého bydliště a opíšeme do vyznačeného pole kód z SMS, která nám byla v tu chvíli zaslána. Po kliknutí na „Pokračovat“ se dočkáme během pár vteřin vyhodnocení, zda Zonky může naší půjčce vyhovět nebo ne. Pokud ano, jsme ještě vyzváni k vyplnění dalších informací, které uznáme za vhodné a které by nám mohly přilepšit při určování úroku. Sem můžeme například uvést, že hodláme splácet půjčku společně s partnerem, že máme ještě nějaké další přivýdělky anebo na co půjčku vůbec chceme. Opět ale platí – hlavně pravdivě.

2. Dodání dokladů

Po odeslání žádosti jsme vyzváni k naskenování či vyfotografování dvou dokladů totožnosti z obou stran a k doložení příjmu výpisem z účtu za poslední 3 měsíce (ať už elektronickým nebo ofoceným). Jedním z dokladů musí být občanský průkaz, druhým dokladem může být cestovní pas, řidičský průkaz, karta pojištěnce anebo třeba rodný list.

Tyto dokumenty můžeme z počítače nahrát přímo do otevřeného internetového formuláře anebo je zaslat na e-mailovou adresu doklady@zonky.cz. Celý tento proces nám zabere asi 15 až 20 minut. Na závěr bychom ještě neměli zapomenout potvrdit svoji e-mailovou adresu kliknutím na odkaz v příslušném e-mailu od Zonky:

Email od společnosti Zonky s tlačítkem "POTVRDIT E-MAIL". Kliknutím na něj potvrdíme naši emailovou adresu.
Potvrzovací email od Zonky.

Pak už jen čekáme na vypracovanou nabídku půjčky.

3. Obdržení nabídky

Za jak dlouho se Zonky ozve s nabídkou se odvíjí od komplikovanosti našeho případu. Jasné případy, kdy máme standardní povolání i příjem a doložili jsme všechny potřebné informace, mohou zabrat i jen několik minut, nanejvýš pak 1 den. Komplikovanější případy, které musí Zonky pečlivě zvážit (klient má například nepravidelný nebo velmi nízký příjem, hodně dalších půjček, jiné než české občanství a tak dál) zaberou pak až 2 dny. Déle než 48 hodin ale rozhodně čekat nebudeme.

Jakmile Zonky vypracuje návrh naší půjčky, telefonicky nás kontaktuje a ve zkratce nám představí hlavní parametry vypracované nabídky. Ihned poté najdeme v e-mailové schránce kompletní nabídku, kterou si můžeme ještě jednou v klidu pročíst.

Úrok se bude vždy pohybovat v rozmezí od 2,99 % do 19,99 % ročně. Na úrokovou sazbu mezi 2,99 % až 5,99 % mohou dosáhnout osoby s pravidelným příjmem a žádnými nebo pouze pozitivními záznamy v registrech dlužníků – zkrátka klienti představující pro investory minimální riziko. Sazba se pak zvyšuje, pokud máme například nestabilní zaměstnání, nepravidelný nebo velmi nízký příjem, dávný negativní záznam v registru dlužníků a podobně.

Pokud se nám návrh nelíbí kupříkladu kvůli vyššímu úroku, než jsme si představovali, nemusíme se hned s možností půjčky od Zonky rozloučit. Pokusíme se zamyslet, jaká zatím nesdělená informace by nás mohla vykreslit jako skutečně spolehlivého klienta, Zonky kontaktovat a zkusit s nimi vyjednat výhodnější podmínky. To můžeme provést prostřednictvím e-mailu odeslaného na adresu info@zonky.cz nebo telefonátu na bezplatnou linku 800 449 999.

4. Elektronický podpis smlouvy

Ještě před potvrzením návrhu si zvolíme datum, kdy hodláme hradit měsíční splátky. Zonky vždy přednastaví 20. den v měsíci, můžeme ho ale v e-mailu s nabídkou libovolně změnit. Jakmile nabídku v e-mailu definitivně odsouhlasíme, dojde k elektronickému podpisu Smlouvy o hotovostním úvěru. Podpis probíhá tak, že je nám ihned po potvrzení našeho zájmu o půjčku zaslán unikátní SMS kód, my ho přepíšeme přímo do poptávky, kterou máme otevřenou v e-mailové zprávě, a během 2 minut máme hotovo.

5. Vystavení půjčky

Zonky půjčky se zakládají na principu, že si peníze mezi sebou půjčují lidé – na jedné straně stojí žadatelé o půjčku, na straně druhé investoři, kteří mají nějaké peníze navíc a chtějí je jednak dobře zhodnotit, a také pomoci těm, kdo je zrovna nemají. Právě v tomto bodě tedy potřebujeme investory, kteří se nám na půjčku složí, nějak zaujmout. Proto jsme ihned po podpisu smlouvy vyzvání k sepsání příběhu, kde zmíníme, co nás k půjčce vedlo, na co ji hodláme použít a jak nám pomůže. Jeho účelem je dokázat potenciálním investorům, že nepředstavujeme rizikového klienta a jsme na půjčku připraveni. Sepsání příběhu není povinné, rozhodně je ale vhodné:

Příběh na Zonkyho Tržišti. Žadatel o půjčku chce půjčit na rekonstrukci bytu. Peníze použije na nový plyn, topení a rozvody.
Ukázka příběhu na Zonky.

Na vytvoření poutavého příběhu máme od podpisu smlouvy rovnou hodinu, zabere to ale jen pár minut. Hned poté je příběh i s informacemi o naší půjčce zcela anonymně zveřejněn na Tržišti, stránce, kde jsou vystaveny všechny aktuální příběhy čekající na své investory. Každý z příběhů je tady vystaven po dobu 48 hodin. Pokud nebude za tuto dobu naše půjčka zafinancována, nemusíme se ničeho obávat, protože zbylý obnos zajistí Zonky.

6. Obdržení peněz

V minulosti jsme museli po podepsání smlouvy čekat, dokud náš příběh skutečně nebude investory zainvestován, a pak nám teprve byla vypůjčená suma poskytnuta. Loni na podzim se ale v Zonky rozhodli, že nám chtějí poskytovat půjčky co nejrychleji, a tak svůj postup změnili. Nyní jsou nám peníze od Zonky zaslány ihned po uzavření smlouvy, abychom je mohli užívat co nejdříve. Teprve poté čeká naši půjčku zafinancování investory.

Vypůjčený obnos tak můžeme mít na účtu pár minut po podpisu smlouvy. Zda bude tento čas delší záleží už spíše na bance, u které máme vedený účet, a na její rychlosti zpracovávání plateb. Jakmile pak peníze dorazí na náš účet, můžeme s nimi okamžitě nakládat podle libosti.

7. Splácení peněz

Peníze splácíme přímo na účet Zonky s číslem 2020010045/6000, odkud ho pak už za nás rozdělí mezi investory podle toho, z jak velké části naši půjčku každý z nich zainvestoval. Před každou nadcházející platbou je nám zaslána SMS nebo e-mail, abychom na splátku nezapomněli, nejjednodušší je však nastavit si trvalý příkaz.

Když nastane situace, kdy jsme schopni uhradit splátku vyšší, než jaká je uvedena ve smlouvě, můžeme jednoduše poslat víc peněz. Zonky to vyhodnotí jako mimořádnou splátku, automaticky nám přepočítá splátkový kalendář a nás to nebude stát ani korunu. Stejně tak můžeme zcela zdarma předčasně uhradit celou zbývající částku.

Pokud se naopak dostaneme do situace, kdy máme se splácením problémy, musíme ji se Zonky okamžitě řešit. V případě, že se jen opozdíme se splátkou o pár dní, stačí Zonky zaslat stručnou omluvu a zdůvodnění (třeba mailem na adresu info@zonky.cz) a žádný postih nám nehrozí.

Postih zpravidla nehrozí ani v případě, kdy nejsme schopni půjčku řádně splácet, stěžejní je však komunikace. Pokud dáme jakýmkoliv způsobem Zonky včas vědět, budou se snažit s námi najít řešení, například nám navrhnou dočasné snížení splátek. Když ale půjčku přestaneme splácet a se Zonky nebudeme komunikovat, můžeme čekat smluvní pokutu ve výši 500 korun.

Při dluhu nesplaceném více než 3 měsíce anebo při 2 neuhrazených splátkách bez snahy o dohodu z naší strany nastane zesplatnění. To, že Zonky zesplatní naši půjčku, v praxi znamená povinnost vrátit celou dosud nesplacenou část vypůjčeného obnosu a také mnohem vyšší pokutu. V případě našeho opětovného nezájmu záležitost řešit může Zonky zesplatněnou půjčku vymáhat soudně a určitě můžeme počítat i s negativním záznamem v registru dlužníků. Nechat problémy se splácením dojít až do tohoto bodu je ale obzvlášť s touto institucí, která si zakládá na lidském přístupu, opravdu zbytečné.

8. Jak můžeme Zonky kontaktovat?

O půjčce máme neustálý přehled v našem profilu, který si na stránkách Zonky vytvoříme po jejím sjednání. Pokud ale potřebujeme poradit nad rámec základních informací, které zde najdeme, můžeme se kdykoliv obrátit na zákaznickou podporu, a to buď prostřednictvím e-mailu, nebo telefonického rozhovoru.

Bezplatná linka má číslo 800 449 999 a můžeme na ni zavolat každý všední den od 8:00 do 20:00, během víkendu a o svátcích od 9:00 do 18:00. Když jsme sem zkusili zavolat, prvně na nás promluvil automat, který nás upozornil na to, že hovor je nahrávaný. Po asi 5 minutách se nás ujala velmi milá operátorka, která trpělivě zodpověděla všechny otázky. Odpovědi na e-mail odeslaný na adresu info@zonky.cz jsme se dočkali během jednoho dne. I v tomto případě musíme ocenit přátelský přístup a zjevnou ochotu zaměstnanců klientské podpory.

Existuje ještě možnost kontaktovat Zonky přes jejich Facebook stránku. Tady jsme obdrželi opět milou odpověď během 7 hodin. Je však na místě upozornění, že Facebook chat neslouží primárně pro klientskou podporu, proto je vhodnější sem směřovat spíše obecné dotazy.

Pro úplnost ještě uvádíme reprezentativní příklad půjčky na Zonky: Nejnižší úrok na Zonky je 2,99 % p.a. a více než polovina jejich zákazníků s půjčkou 150 000 Kč získá od Zonky úrok do 5,99 % p.a., RPSN pro tento reprezentativní příklad je 7,04 %, splátka 2 958 Kč, poslední splátka 2 894 Kč a jednorázový poplatek 2 % (v tomto případě 3 000 Kč). Celkem klient zaplatí po 5 letech 177 416 Kč za půjčených 150 000 Kč. Doba splácení může být od 6 měsíců do 7 let. Maximální RPSN je 31,94 %.