Zonky - všechno, co potřebujete vědět

„Lidé půjčují lidem, levněji a s klidem“ je heslo, které již oběhlo snad všechny televizní obrazovky i billboardy, a zaujalo nejednoho z nás. Rozhodli jsme se proto podrobně prozkoumat celý proces půjčování si přes Zonky, a zjistit, zda se společnost svým heslem opravdu řídí. Náš článek zároveň obsahuje všechny důležité informace, které byste měli vědět, než si na Zonky půjčíte.
Od redakce Fondik.cz
27/8/19

Kde se vzala služba Zonky? Můžeme jí věřit?

Zonky je poměrně mladá česká společnost, která zprostředkovává nebankovní půjčky po internetu. Stěžejní ideou, na které si postavila image, je to, že lidé půjčují lidem. Jedná se tedy o takzvané P2P půjčky, které by měly být výhodnější než ty, které nám poskytne banka (níže zjistíme, zda je to pravda).

Služba vznikla v roce 2015 jako projekt společnosti PPF, jejímž zakladatelem a majitelem je nejbohatší Čech Petr Kellner. Hlavním investorem je pak její dceřiná společnost Home Credit. Kromě toho, že za Zonky stojí významná finanční skupina, má také dvě licence od České národní banky – licenci nebankovního poskytovatele spotřebitelského úvěru a licenci platební instituce. Jedná se tedy o důvěryhodnou společnost.

Je výhodnější půjčit si u banky nebo na Zonky?

Pravděpodobně nejlepší půjčky, ke kterým se momentálně lze dostat, jsou ty u společností Air Bank a Equa bank.

Jaké jsou parametry těchto půjček?

  • U Air Bank začínají úroky na 4,9 % a RPSN na 5,02 %. Výhodou je také předčasné splacení a vedení půjčky zdarma, stejně tak bezplatná mimořádná splátka nebo snížení měsíční splátky.
  • Equa bank nabízí úrok již od 4,8 % a RPSN od 4,9 %. I zde můžeme předčasně splatit půjčku zdarma.
  • Na Zonky začíná úrok na 2,99 % a RPSN na 3,64 %. Předčasné splacení, mimořádné splátky i změna výše splátek je opět zdarma.

Ani u jedné z vyjmenovaných společností nepotřebujeme ručitele nebo hmotnou zástavu.

I když se tedy dá najít poměrně transparentní bankovní půjčka s úrokem do 5 %, půjčka od lidí na Zonky nás ve většině případů skutečně vyjde levněji. A to i díky individuálnímu přístupu a posuzování výše úroku, se kterým u bankovních institucí počítat nelze.

Nechat si spočítat váš úrok a vyřídit půjčku na Zonky online můžete ZDE.

Půjčí mi Zonky? Jaká kritéria musím splňovat?

K žádosti o půjčku musíme být plnoletí a mít český bankovní účet. Mohou si půjčit i cizinci, ale jedině pokud jsou občany Evropské unie nebo Ukrajiny a mají trvalý pobyt v České republice.

Záznam v registrech dlužníků nevadí, pokud však není negativní. Pokud je v registrech uvedeno, že jsme své minulé půjčky a další závazky spláceli svědomitě, nebo je v nich například jeden negativní záznam, po kterém už následují záznamy pozitivní, na půjčku od Zonky dosáhneme.

Překážkou není ani minulá exekuce nebo insolvence, pokud se už alespoň 5 let jedná o uzavřenou záležitost. Osobám s probíhající insolvencí nebo exekucí Zonky půjčit nemůže. Nemůže nám půjčit ani v případě, že jsme v minulosti měli opakovaně problémy se splácením našich závazků.

Kolik si na Zonky můžu půjčit a na jak dlouho?

  • Půjčka přes Zonky může být v rozmezí od 20 000 korun do 750 000 korun.
  • Její trvání se odvíjí od toho, jakou si zvolíme výši splátek, je to však vždy nejméně 6 měsíců a nejvýše 7 let.

Když si až po obdržení nabídky od Zonky uvědomíme, že by se nám hodilo půjčit si více nebo méně peněz anebo že chceme pozměnit výši měsíční splátky, můžeme tak učinit přímo v nabídce – úrok přitom zůstane stejný.

Jaký úrok od Zonky dostanu?

  • Výše úroku na Zonky se pohybuje mezi 2,99 % a 19, 99 % p.a.

K výpočtu konkrétního úroku, jaký nám bude určen, používá Zonky složitý výpočet, který zohledňuje mnoho faktorů a předpokladů, například jak velké riziko bude představovat poskytnutí půjčky naší osobě pro investory nebo jak vysoké splátky jsme schopni bez problému hradit. Ve zkratce má tedy velký vliv na výši úroku naše schopnost splácet.

Služba si zakládá na individuálním přístupu, proto je vhodné, abychom při žádosti o půjčku sdělili Zonky co nejvíce informací o naší finanční minulosti a možnostech my sami. Na co si půjčujeme a proč, stabilita našeho zaměstnání i rodinného zázemí, jaké půjčky již máme – to všechno je zohledněno.

Kromě toho Zonky samozřejmě nahlíží do všech přístupných záznamů, tedy do obchodních a insolvenčních rejstříků, evidence exekucí, katastru nemovitostí, záznamů u společností skupiny PPF a telefonních operátorů, ale také na sociální sítě.

Výši úroku ovlivňuje spousta eventualit. Pokud ale nemáme negativní záznamy v registru a máme stálý příjem, náš úrok na Zonky by měl být maximálně 5,99 %. Pokud máme nestabilní příjem (například někteří řemeslníci s živnostenským listem), riziko pro investory a tedy i náš úrok se zvyšují. Když máme ještě k tomu negativní záznam z minulosti, úrok může dosáhnout až jeho maximální výše 19,99 %.

Jak půjčku vyřídit? Jaké dokumenty jsou potřeba?

Půjčka se vyřizuje online na webu Zonky, kde stačí kliknout na „Chci si půjčit“. Prvně vybereme mezi půjčkou a refinancováním – v našem modelovém případě si chceme půjčit. Poté nastavíme výši půjčky a výši splátek, které jsme schopni odvádět. V tomto kroku si také zvolíme, zda máme zájem i o pojištění půjčky, o kterém bude řeč níže.

Internetová stránka Zonky a formulář žádosti o půjčku - jako první volíme, kolik si chceme půjčit a kolik můžeme splácet.
První krok žádosti o půjčku, ve kterém zvolíme, kolik si chceme půjčit a kolik můžeme splácet.

Pak vyplňujeme informace potřebné k zaslání nezávazné nabídky – e-mailovou adresu, jméno, telefonní číslo, rodinný stav, počet živených dětí, způsob bydlení (nájem, hypotéka, vlastní byt atd.), dosažené vzdělání, zaměstnání (živnostník, zaměstnanec, rodičovská, důchod atd.), výše pravidelných měsíčních příjmů a výdajů, rodné číslo, adresu trvalého bydliště a pár dalších informací o sobě, které uznáme za vhodné uvést.

Budeme muset ještě potvrdit naši totožnost občanským průkazem (případně dokladem o trvalém pobytu) a druhým dokladem – pasem, řidičským průkazem, rodným listem nebo třeba kartou pojištěnce. Také musíme doložit naše příjmy, ideálně například výpisy z účtu za alespoň poslední 3 měsíce. Podrobný návod, jak si konkrétně u naší banky opatřit výpisy prostřednictvím internetového bankovnictví, je poskytnut přímo na stránkách Zonky (Půjčky -> Časté dotazy -> Co potřebuji k vyřízení půjčky na Zonky?). V případě, že je to pro naši situaci relevantní, po nás může Zonky žádat i další dokumenty, například rozhodnutí o alimentech, výměr rodičovské, potvrzení o příjmu nebo doložení příjmů z pronájmu nemovitosti.

Doklady a dokumenty stačí vyfotit nebo naskenovat tak, aby byly kompletní a čitelné, a poslat na e-mail doklady@zonky.cz, popřípadě je můžeme nahrát do poptávky přímo z počítače. Během maximálně dvou dalších dnů (zpravidla ale daleko rychleji) nás Zonky telefonicky kontaktují, ujistí se, zda jsme to my, kdo žádal o nabídku a sdělí nám základní informace o ní. Vzápětí po skončení hovoru obdržíme e-mail s kompletní nezávaznou nabídkou. Přečteme si ji v klidu ještě jednou a rozhodneme se, zda ji přijmeme nebo ne.

Pokud ano, dojde k elektronickému podpisu smlouvy o půjčce. Prostřednictvím odkazu v e-mailu s nabídkou od Zonky zažádáme o zaslání SMS s unikátním kódem na naše telefonní číslo. Kód z SMS zprávy pak přepíšeme do formuláře, ke kterému budeme mít taktéž přístup z tohoto e-mailu, a tím je podpis hotový.

Po podpisu smlouvy máme hodinu na sepsání příběhu o naší půjčce, který bude poté zveřejněn na takzvaném Tržišti, kde si ho mohou prohlížet investoři, tedy lidé, kteří se nám na půjčku složí.

Tržiště půjček na stránce Zonky, kde se objevují příběhy lidí, kteří žádají o půjčku.
Tržiště půjček na Zonky, kde se objevují příběhy lidí, kteří žádají o půjčku.

Před investory vystupujeme zcela anonymně. Je důležité myslet na to, že úlohou příběhu je investory zaujmout a přesvědčit o tom, že půjčit nám je bez rizik. Poté, co částku zafinancují (nemůže se stát, že se částka nevysbírá, případnou chybějící sumu totiž může doplnit přímo Zonky), peníze jsou ihned odeslány na náš účet.

Když nad půjčkou váháme, protože se nám zdá vypočítaný úrok příliš vysoký, nemusíme to ještě vzdávat. Stačí se ozvat na info@zonky.cz nebo zavolat na bezplatnou linku 800 449 999 a upozornit Zonky na důvody, kvůli kterým by podle nás měl být úrok nižší (bezproblémová minulost, vysoký plat, krátká doba splácení, počet dětí a podobně).

A kdy se nám půjčku získat nepodaří? Když jsme dlužníci anebo bez zaměstnání. Pravděpodobně nám nebude poskytnuta také v případě, kdy máme více negativních záznamů v registrech.

Můžu si na Zonky půjčit i na refinancování drahých půjček?

Vedle klasických půjček Zonky umožňuje půjčit si na refinancování drahých půjček. Refinancování je zjednodušeně splacení úvěru novým úvěrem, který má výhodnější podmínky, například nižší úrok. Díky nižšímu úroku u nového úvěru pak také můžeme být schopni splatit půjčku dříve a výrazně tak ušetřit.

Ještě výrazněji lze ušetřit při refinancování s konsolidací, tedy sloučení více půjček do jedné. Nejrychlejší cesta, jak si na Zonky půjčit na refinancování půjček, vede přes tento odkaz.

Jaké smlouvy budu při půjčce na Zonky podepisovat a k čemu se zavazuji?

Nejdůležitějším dokumentem je Smlouva o hotovostním úvěru, kde jsou znovu shrnuty veškeré informace o předmětné půjčce, pokyny k platbě, postup pro případné odstoupení od smlouvy, ale také vše, k čemu se podpisem zavazujeme.

Patří sem například to, že disponujeme dostatečnými finančními zdroji, abychom mohli uhradit své finanční závazky, že jsme o svém záměru uzavřít úvěrovou smlouvu informovali svého manžela nebo manželku a on/a souhlasil/a nebo to, že pokud uvádíme jako zdroj příjmů zaměstnání, tak nejsme ve zkušební době ani v jednání o ukončení pracovního poměru. Podpisem smlouvy dále dáváme souhlas k tomu, že Zonky použije naše rodné číslo ke zjištění informací potřebných k potvrzení půjčky z registrů a dalších relevantních databází.

Smlouva o hotovostním úvěru stažená ze stránek Zonky - je jednoduchá a má 4 strany.
Smlouva o hotovostním úvěru je velmi jednoduchá a má pouze 4 strany.

V případě, že jsme se rozhodli si naši půjčku pojistit, týká se nás ještě Rámcová pojistná smlouva, která obsahuje návody, jak postupovat v konkrétních situacích, pro které jsme pojištěni. Dále jsou zde uvedeny podmínky, za kterých nám pojistné může být sníženo nebo nevyplaceno (například pokud mělo na pojistnou událost vliv naše požití alkoholu či omamných látek).

Obě smlouvy i dokumenty obsahující informace, vysvětlivky a poučení jsou veřejně k dispozici přímo na webu Zonky, odkud si je můžeme stáhnout a pročíst, což mimo jiné svědčí o transparentnosti služby. Smlouvy jsou navíc napsané srozumitelným způsobem a bez zbytečných odborných pojmů, s jakými se setkáváme například při jednání s bankou. Dokumentům tedy snadno porozumíme a nemusíme se bát „háčků“.

Pokud prokážeme špatnou platební morálku (to znamená, že neodešleme splátku za 3 a více měsíců bez jakékoliv komunikace se Zonky nebo bez příslušného pojištění půjčky), negativní zápis v registrech nám hrozí i u Zonky. Tato společnost však blížící se splátku s předstihem připomíná a v případě jakéhokoliv výpadku se nás okamžitě snaží kontaktovat všemi způsoby, které má k dispozici (e-mail, telefon, Facebook, WhatsApp,…). V odůvodněných případech dokonce přijímá i jen částečné splátky. Negativnímu záznamu je tedy možné se zcela vyhnout už při alespoň minimální snaze z naší strany.

Za jak dlouho mi peníze přijdou, když si na Zonky půjčím?

Jak již bylo řečeno, Zonky odesílá peníze hned v momentě, kdy je to možné. Za jak dlouho se nám objeví na účtu ale už záleží spíše na bance, kde ho máme vedený. Někdy je to otázka pár minut, maximálně jsou to však dva pracovní dny. Jakmile obdržíme částku na námi zvolený účet, můžeme s ní okamžitě operovat, klidně ji můžeme ihned utratit celou.

Jak peníze splácíme?

O splácení půjčky investorům se stará Zonky. My posíláme měsíční splátku vždy na jediný účet, a to 2020010045/6000. V Zonky ji pak mezi investory, kteří se na naši půjčku složili, rozdělují sami. Splátka je každý měsíc stejně vysoká, proto si můžeme jednoduše nastavit trvalý příkaz, jen si ho pak nesmíme zapomenout po předposlední splátce zrušit, protože poslední „zbytková“ splátka bude pravděpodobně jiná.

Nejdůležitějším bodem odesílání splátky je správně vyplněný variabilní symbol. Ten nalezneme ve smlouvě (vždy by jím mělo být číslo smlouvy). Kdybychom ho vyplnili chybně, Zonky přijatou splátku nebude moci identifikovat.

Pokud máme zrovna peníze navíc, můžeme zaslat splátku vyšší, než jaká je uvedena ve smlouvě. Zonky ji automaticky bude považovat za mimořádnou splátku a přepočítá nám splátkový kalendář – to všechno zdarma. Můžeme si tak bezplatně zkrátit dobu splácení a tím pádem ještě více ušetřit.

Také úplné předčasné splacení půjčky je možné zcela zdarma. Na zonky.cz budeme mít v našem profilu, který nám zde bude s uzavřením smlouvy založen, neustálý přehled a aktuální výši dlužné částky. Stačí ji zkontrolovat a odpovídající sumu odeslat stejným způsobem jako běžnou splátku. Tento náš záměr nemusíme předem nijak oznamovat.

Co když najednou nemůžeme splácet? Jak Zonky vymáhá závazky?

Abychom na splátku nezapomněli, Zonky nám ji každý měsíc předem připomíná mailem nebo SMSkou. Když se nám přece jen podaří poslat peníze opožděně, avšak máme k tomu relevantní důvody, které jakýmkoliv způsobem Zonky sdělíme, pravděpodobně nám postih nehrozí.

  • Když splátku nepošleme a nekomunikujeme, hrozí nám smluvní pokuta ve výši 500 korun.
  • Pokud dlužíme splátku více než 3 měsíce nebo dlužíme už splátky dvě, Zonky naši půjčku zesplatní.

Zesplatnění znamená, že musíme vrátit zatím nesplacený zbytek jistiny (půjčené částky bez úroků) a zaplatit úrok z prodlení a neuhrazené smluvní pokuty.

V případě zesplatnění nám může být naúčtována jednorázová smluvní pokuta ve výši 3 % z nesplacené jistiny včetně úroku a případně z pojistného, dále roční úroková sazba a úrok z prodlení. Ten určuje ČNB a v současnosti je to 9,75 % p.a. Taktéž se může negativní zkušenost s námi promítnout do registrů Solus a NRKI. Zesplatněná půjčka je vymahatelná, pokud tedy na výzvy vytrvale nereagujeme, hrozí nám soudní proces.

Stejně tak ale k vyměření sankce a negativnímu záznamu v registru vůbec dojít nemusí, pokud budeme se Zonky včas komunikovat! Je v jejich zájmu (hlavně v zájmu jejich investorů) se nám snažit v případě neschopnosti splácet pomoci. Můžeme se například domluvit na nižších splátkách. Dalším způsobem, jakým se můžeme pro případ takové situace chránit, je pojištění půjčky, o kterém bude řeč v dalším oddílu. Pojištění je však otázka prevence, zpětně ho uplatnit nelze.

Strategie „mrtvého brouka“ je to nejhorší, co můžeme ve chvíli neschopnosti splácet dělat, protože soudy budou mít pro náš dluh mnohem menší pochopení, než lidé v Zonky.

Pojištění půjčky

Půjčku si můžeme pojistit Zonkyho záchrannou vestou, což je pojištění schopnosti splácet zajišťované pojišťovnou Maxima. Konkrétní nabídka pojištění je nám po vyplnění online poptávky poskytnuta současně s nabídkou půjčky. Abychom si mohli pojištění sjednat, musíme být mladší 65 let, nesmíme být v té době v žádném stupni invalidity, v pracovní neschopnosti a ani držiteli ZTP/P průkazu.

Stránka s červenou vestou a textem, který popisuje výhody pojištění půjčky na Zonky.
Pojištění půjčky na Zonky, které chrání před nenadálou neschopností splácet.

Záchranná vesta nám pomůže lépe řešit naše závazky vůči Zonky v případě nečekaných životních situací jako je ztráta zaměstnání, úraz nebo nemoc. Můžeme si díky ní totiž splátky odložit anebo snížit. Výše pojistného odpovídá 8,9 % z naší měsíční splátky a zaokrouhluje se na celé koruny směrem dolů. Vždy jsme pojištěni na 4 rizika a jejich kombinace záleží na situaci, ve které se ocitneme:

Zde jsou konkrétní příklady situací, na které se pojištění vztahuje, a jejich řešení:

  • Když se následkem úrazu nebo nemoci ocitneme v pracovní neschopnosti, splátku lze odložit. Naše předchozí splátka ale nesměla mít prodlení delší než 15 dní. Jako doklad stačí neschopenka a odložit lze až 12 splátek. Pokud jsme v neschopnosti déle než 30 dní, musíme zaslat pojišťovně další dokumenty, a sice oznámení pojistné události, potvrzení od lékaře a potvrzení od zaměstnavatele nebo výpis z živnostenského rejstříku.
  • Také při ztrátě zaměstnání nám může být splátka odložena. Kromě podmínek uvedených v předchozím příkladu jsme také nesměli být ve zkušební době nebo podat výpověď sami (jedině v případě, že zaměstnavatel hrubě porušil své povinnosti vůči nám) a museli jsme být zaměstnaní na dobu neurčitou. Jako doklad stačí potvrzení o vedení v evidenci úřadu práce a odloženo může být až 12 splátek. Pokud jsme nezaměstnaní déle než 30 dní, musíme pojišťovně zaslat oznámení pojistné události, kopii pracovní smlouvy a jejích dodatků a kopii dokladu o skončení pracovního poměru.
  • V případě hospitalizace trvající alespoň 3 dny nám pojišťovna zašle peníze na úhradu splátky. Podmínky jsou stejné jako u předchozích příkladů. Doložit ji musíme propouštěcí zprávou z nemocnice, potvrzením o poskytnutí lůžkové péče, lékařskou zprávou s diagnózou a opět zasíláme oznámení pojistné události.
  • Pokud je u nás zahájeno přezkoumání pro přiznání invalidity 3. stupně, Zonky nám odloží až 3 splátky. Podmínky jsou stejné jako u předchozích příkladů. Když je nám pak invalidita přiznána, obdržíme od pojišťovny peníze na doplacení zbytku půjčky. Situaci dokládáme kopií rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení ve věci žádosti o invalidní důchod, kopií posudku o invaliditě vydanou okresní správou sociálního zabezpečení (zde je nutné, aby bylo viditelné datum uznání invalidity) a oznámením pojistné události.
  • Jakmile obdržíme průkaz ZTP/P, měli bychom pojišťovně zaslat oznámení pojistné události a kopie průkazu a lékařského posudku. I v tomto případě nám pojišťovna poskytne peníze na doplacení zbytku půjčky.
  • V případě úmrtí zákazníka musí pozůstalí co nejdříve skutečnost ohlásit a pojišťovna následně zbytek dlužné částky doplatí. K tomu je nutné zaslat jí vyplněné oznámení pojistné události, dále kopie úmrtního listu, listu o prohlídce zesnulého (ten poskytne lékař) a případně pitevní zprávy.

Pojistnou událost musíme ohlásit vždy 5 dní před splatností aktuální splátky pomocí bezplatné linky s číslem 800 449 999, eventuálně zasláním e-mailu pojišťovně na adresu czinfo@cardif.com.

Pojištění se sjednává výhradně na dobu úvěru, ale můžeme ho kdykoliv v průběhu bezplatně zrušit zasláním e-mailu na info@zonky.cz nebo po telefonu na infolince. Další příjemnou zprávou je, že za každých 12 nepřetržitých měsíců, kdy si platíme pojištění, aniž bychom ho využili, dostaneme od Zonky odměnu ve výši jednoho měsíčního poplatku.

Sjednání tohoto pojištění samozřejmě není povinné, každý si tedy musí vyhodnotit sám, zda se v našem případě vyplatí. Nicméně pokud nám byť jen okrajově hrozí, že se do kterékoliv z výše uvedených situací dostaneme (máme rizikové povolání nebo záliby, naší firmě se momentálně moc nedaří, již delší dobu máme zdravotní problémy a podobně), pojištění schopnosti splácet nám může pomoci v rozhodujících chvílích.

Jak můžeme do půjček investovat my sami?

K tomu, abychom se stali investory my, musíme být starší 18 let a mít české telefonní číslo a vlastní český bankovní účet. České občanství podmínkou není. Abychom mohli začít investovat, nejprve je třeba provést registraci, která je zdarma a probíhá výhradně online.

Dále se musíme prokázat dvěma doklady totožnosti a podepsat Rámcovou smlouvu o platebních službách a participaci na spotřebitelských úvěrech. Zasílání dokladů i podpisy smluv probíhají stejným způsobem, jako u osob, které si půjčují. Všechny dokumenty včetně smluv jsou opět veřejně k nahlédnutí na webu Zonky.

Následuje takzvané nabití investorské peněženky, což v praxi znamená, že si na svůj nově vytvořený účet na Zonky převedeme libovolný finanční obnos ze svého osobního bankovního účtu. Upozorňujeme, že při převádění peněz z účtu je opět nutné správně zadat variabilní symbol, který je uveden v rámcové smlouvě! Připsání částky trvá 1 až 3 dny. Z tohoto obnosu pak čerpáme peníze na podporu námi vybraných půjček. Když ale budeme potřebovat peníze z investorské peněženky na svém osobním účtu, je možné je bezplatně převést zase zpátky.

Po nabití peněženky počkáme 2 až 4 dny na aktivaci investorského účtu. Poté můžeme jít na Tržiště a začít investovat do půjček. Každá půjčka je zde nanejvýš 2 dny a minimální investice je 200 korun. Maximální investice do půjčky je pak 5, 10 nebo 20 tisíc korun a odvíjí se od počtu našich aktivních investic do Zonky půjček:

Parametry na stránce Zonky, které ukazují, kolik peněz můžeme maximálně investovat do půjček.

Tyto parametry slouží k tomu, aby nás podpořily v rozložení částky, kterou chceme investovat, do více různých půjček. Ucelený přehled o tom, jak se námi podpořeným půjčkám daří, najdeme na svém Zonky účtu v sekci „Moje investice“.

Když je námi vybraná půjčka zcela zainvestována a odeslána žadateli o půjčku, my už jen čekáme na pravidelné měsíční splátky. Ty jsou poměrově rozdělovány mezi všechny investory dané půjčky, obsahují tedy část ze splátky jistiny a náš výnos. Výnos se odvíjí od rizikovosti půjčky, kterou ilustruje takzvaný rating. Rating zároveň odpovídá výši úroku. Průměrný roční výnos na Zonky je 6,03 %.

Jak si můžeme všimnout v tabulce výše, kromě výnosů nás však čekají také roční poplatky, které si Zonky za využívání služby účtuje. Pokud tedy například podpoříme částkou 10 000 korun téměř bezrizikovou půjčku s ratingem 4,99 %, poplatek je 0,5 % neboli 50 korun. Tato částka je účtována za celý rok, strhává se ale měsíčně. Každý měsíc je nám tak stržena jedna dvanáctina z 50 korun, tudíž 4,17 koruny. Pokud klient mešká se splátkou o 36 dní a více, poplatek nám stržen není.

Pokud se rozhodneme investovat, hodí se ještě dvě praktické informace. Na Zonky existuje sekundární trh, který je poměrně čerstvou novinkou. Pomocí něj můžeme naše investice přeprodávat jiným investorům za zůstatkovou cenu. Druhá informace novinkou není, jedná se spíše o upozornění – naše výnosy musíme danit. Zonky nám proto každý rok automaticky připraví podklady pro vyplnění daňového přiznání.

Pokud tedy nechceme naše peníze, které máme „navíc“, nechat ležet ladem anebo na spořicím účtu s velmi nízkým úrokem, ale zároveň se nechceme pouštět například do složitějšího investování do akcií, investice přes Zonky by mohly být příjemnou alternativou. Jako u téměř každé investice je zde potřeba počítat s rizikem a dobře zvážit, do jak velkého rizika se pustíme. S tím nám Zonky svým pečlivým výběrem klientů a výpočtem ratingu sice pomohou, ale zbytek už je opravdu na nás.

Jak funguje zákaznická podpora Zonky?

Zonky můžeme kontaktovat pomocí bezplatné linky na čísle 800 449 999, e-mailem s adresou info@zonky.cz, ale také třeba prostřednictvím jejich facebookové stránky. My jsme zkusili všechny tři cesty. Prvním poznatkem bylo, že při komunikaci se Zonky jsme běžně oslovováni křestním jménem, aby vznikla přátelská atmosféra. Musíme uznat, že v našem případě tato strategie fungovala. A za jak dlouho jsme se dočkali odpovědi?

  • Odpovědi prostřednictvím e-mailu jsme se dočkali hned druhý den.
  • Na zprávu odeslanou přes Facebook nám bylo odpovězeno dokonce už po 7 hodinách.
  • Při volání na infolinku na nás prvně promluvil automat, který nás mimo jiné upozornil, že hovor je nahrávaný, což je naprosto běžná praxe. Po přibližně 5 minutách jsme byli přepojeni na operátorku. Hovor s ní byl příjemný, neměli jsme pocit, že chce mít hovor rychle za sebou, a velkým plus bylo to, že jsme se dočkali odpovědí na všechny otázky (pokud tedy bylo možné na ně odpovědět – například to, jaký bychom mohli dostat úrok, nám samozřejmě žádný operátor během hovoru vypočítat nemůže).

Výhody a nevýhody služby Zonky

Málokdy je dobrým nápadem půjčovat si na věci, bez kterých se obejdeme, jako je televize nebo dovolená. Pokud si však půjčit potřebujeme, popřípadě máme nevýhodné půjčky, které by se nám vyplatilo refinancovat, půjčka u Zonky je v rámci České republiky jednou z nejvýhodnějších cest.

Plusem je v první řadě lidský přístup a s ním související pochopení pro mimořádné události, které se mohou přihodit každému z nás. Příjemné jsou také jednoduše sepsané jasné smlouvy bez drobného písma a zbytečných odborných pojmů, bezplatná komunikace se Zonky a zřízení půjčky z pohodlí domova.

K dalším výhodám patří nízký úrok, možnost mimořádných splátek i předčasného splacení půjčky zdarma a to, že nás nečekají skryté poplatky. Jediným poplatkem jsou 2 % z celkové půjčované částky. Ten je přímo pro společnost Zonky jako odměna za zprostředkování půjčky a je už započítán v RPSN.

Pro rizikovější klienty může být nevýhodou vyšší úrok i RPSN. Od Zonky také nelze získat půjčku bez nahlédnutí do registrů – u tohoto bodu bychom jen raději upozornili, že se nejedná zrovna o nevýhodu. Nebankovní společnosti poskytující půjčky bez nahlédnutí do registrů, exekučních a insolvenčních evidencí nebo bez ověřování platu, si toto riziko zpravidla kompenzují velmi nevýhodnými úroky. Můžeme se tak naopak propadnout ještě hlouběji do dluhu, čemuž se Zonky naopak snaží svým složitým schvalovacím procesem zabránit.

Rychle vyřídit půjčku na Zonky online můžete ZDE (odkaz vede na oficiální webové stránky Zonky).

Pro úplnost ještě uvádíme reprezentativní příklad půjčky na Zonky: Nejnižší úrok na Zonky je 2,99 % p.a. a více než polovina jejich zákazníků s půjčkou 150 000 Kč získá od Zonky úrok do 5,99 % p.a., RPSN pro tento reprezentativní příklad je 7,04 %, splátka 2 958 Kč, poslední splátka 2 894 Kč a jednorázový poplatek 2 % (v tomto případě 3 000 Kč). Celkem klient zaplatí po 5 letech 177 416 Kč za půjčených 150 000 Kč. Doba splácení může být od 6 měsíců do 7 let. Maximální RPSN je 31,94 %.