Šéf Microsoftu Satya Nadella přikládá svůj úspěch jedné klíčové vlastnosti. Když ho z ní zkoušeli na pohovoru, pohořel
Co s plačícím dítětem?
Dotyčný manažer položil u pohovoru Nadellovi překvapivou otázku, co by dělal, kdyby na ulici uviděl ležet plačící dítě. „Zavolal bych tísňovou linku,“ zněla reakce. Pragmatická odpověď ale nebyla to, co chtěl manažer slyšet. I když Nadellu nakonec přijal, při odchodu z pohovoru ho zastavil, a řekl: „Potřebujete se naučit empatii. Když uvidíte ležet plačící dítě na ulici, radši ho ze všeho nejdřív zvedněte.“
Satya Nadella, v současné době generální ředitel společnosti Microsoft, se o tento příběh starý už 25 let podělil ve své knize Hit Refresh, kde popisuje, jak změnil směr a způsob podnikání firmy Microsoft a přivedl ji tak k zatím největším dosavadním úspěchům. Jako hlavní změnu však uvádí „zvýšení schopnosti empatie“ a slovo empatie v knize opakuje více než padesátkrát.
Empatie jako základ podnikání
Tím inspirativním manažerem vedoucím pohovor byl Richard Tait, který později z Microsoftu odešel, aby si splnil svůj zdánlivě skromný sen o vytvoření deskové hry. Sen se mu nakonec splnil, a to rovnou v podobě nejlépe prodávané deskové hry všech dob s názvem Cranium.
Základní myšlenkou hry je to, že každý z hráčů exceluje alespoň v jedné z částí hry, každý má tedy během hry svoji „světlou chvilku“ – ať už nakonec vyhraje, nebo prohraje. Tait chtěl těmito „chvilkami“ údajně obohatit nejen hru, ale hlavně reálné životy hráčů, a její kouzlo tedy tkví hlavně v dobrých pocitech, které v lidech vyvolává.
Richard Tait naučil (nejen) Satyu Nadellu, že k úspěšnému podnikání nestačí nápad a peníze. Až schopnost empatie vůči zákazníkovi dělá podnik výjimečným, a tím pádem úspěšným.