Daniel Wellington - jaký je příběh legendárních hodinek?

Jméno mladého švédského podnikatele Filipa Tysandera pravděpodobně neznáte, jeho hodinky Daniel Wellington už jste ale určitě viděli mnohokrát. Jako jeden z prvních založil totiž své podnikání na masivní reklamě napříč různými sociálními sítěmi.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
10/7/2019

Milionové setkání

34letý švédský podnikatel Filip Tysander se po dokončení střední školy v roce 2006 rozhodl nabrat zkušenosti a ujasnit si životní směr cestováním po Austrálii. Tady při jednom z výšlapů potkal tajemného anglického gentlemana, na kterém ho okamžitě zaujal zdánlivě drobný detail – hodinky.

Stylový Angličan nosil ikonické masivní hodinky Rolex Submariner, avšak místo kovového pásku mu ciferník na ruce držel dvoubarevný nylonový NATO řemínek. Během putování mezi Melbourne a Cairns se muži ještě několikrát setkali a Tysander zjistil, že tento muž, který mu později změní život, se jmenuje Daniel Wellington.

Na úspěch si musel počkat

„Tehdy mi došlo, že na trhu je místo pro nějaké naprosto klasické hodinky,“ vzpomíná. Úspěch ale nepřišel přes noc. Po návratu do Švédska byl Tysander odmítnut v několika firmách a nakonec se přihlásil na Uppsalskou univerzitu, kde studoval obchod. Při studiu zároveň provozoval dva internetové obchody, které prodávaly kravaty a plastové hodinky.

Když roku 2011 promoval, měl našetřeno 24 000 dolarů a rozhodl se investovat do nového obchodu, který bude prodávat jeho vlastní hodinky – klasické, avšak nevšední hodinky značky Daniel Wellington.

„Založil jsem malý e-shop a logo vytvořil sám ve Photoshopu. Pak jsem posílal své návrhy designů do čínských továren, kde se vyrábí hodinkové NATO pásky, dokud někdo neodpověděl,“ popisuje skromné začátky svého podnikání mladý Švéd. Díky příjemné ceně a zajímavému, ale zároveň nenápadnému designu se z hodinek stal velký hit.

Průkopník reklamy na sociálních sítích

Kromě toho pomohla Tysanderovu podnikání ještě jedna věc – jako jeden z prvních pochopil sílu sociálních sítí. Na facebookové a hlavně instagramové stránce značky Daniel Wellington pravidelně zveřejňuje fotky od svých zákazníků a spolupracuje s osobnostmi, které na sociálních sítích sledují tisíce až miliony fanoušků. O jeho značce se tak rychle dozví velká masa lidí.

V roce 2015, kdy se rozhodl ke koupi vlastního bytu, byla značka Daniel Wellington nejrychleji rostoucí značkou v Evropě a roční zisk jejího zakladatele dosahoval 66 milionů dolarů (1,5 miliardy korun). Není tedy asi překvapením, že se jednalo o luxusní byt o rozloze 418 metrů čtverečních postavený na střeše výškové budovy v centru Stockholmu. Stál 12,8 milionů dolarů (asi 294,4 milionů korun). Dnes má Filip Tysander majetek o velikosti 4,5 miliardy korun.

S Danielem Wellingtonem se setkat nechce

Co si o značce, která nese jeho jméno, myslí samotný Daniel Wellington, asi nezjistíme. Filip Tysander se obává kontaktu s ním: „Část mě si přeje setkat se s ním a vysvětlit mu, co se vlastně stalo, ale další část mě by radši nedráždila hada bosou nohou. Kdyby se mi ten člověk, který mě k tomuhle všemu inspiroval, objevil v kanceláři, asi bych strachy zalezl pod stůl.“ Jedno je ale jisté – díky Filipovi zná jméno záhadného Angličana skoro celý svět.