Chcete dát v práci výpověď? Jak to udělat, abyste si nezničili dobrou pověst

Výpovědí v práci nekončí její vliv na váš život. Svět je malý, a proto vám každá reference předchozích zaměstnavatelů může buď ohromně pomoci v další kariéře, anebo ohromně uškodit. Při zbavování se minulosti proto nezapomínejte na svoji budoucnost a zkuste se vyhnout následujícím chybám.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
14/2/2019

1. Nerozhodnost

Někdy stačí málo, abyste si svoji výpověď rozmysleli – zvýšení platu, povýšení nebo třeba jen jiná kancelář. Prvně je tedy potřeba si tuto otázku rozebrat sám v sobě a uvědomit si, proč vlastně uvažujete o změně, abyste později své rozhodnutí nezpochybňovali. Teprve poté můžete začít vést promyšlený dialog s nadřízeným o vašich konkrétních požadavcích. Pokud vám nevyjde vstříc a vy sobě i jemu tedy potvrdíte, že odejít chcete, už si za tím stůjte.

2. Sdělení vašich plánů kolegům dříve, než je sdělíte nadřízenému

Než si budete stoprocentně jistí, že chcete svoje zaměstnání opustit, raději se nezmiňujte ani kolegům. Váš nadřízený by se to určitě doslechl, a kdyby na výpověď z vaší strany nakonec nedošlo, už nikdy by k vám nechoval takovou důvěru, jako předtím. Stejně tak, pokud už máte nakročeno do nové práce a výpověď už sice máte rozmyšlenou, ale zatím jste ji nepodali. Váš nadřízený by se to opět doslechl dříve, než potřebujete, a mohlo by mu to připadat jako podraz. Jednejte férově a nezpochybnitelně, neriskujte špatné reference.

3. Neznalost vaší smlouvy

Do svých plánů vždy zahrnujte také to, co jste podepsali v pracovní smlouvě. Pokud ve smlouvě stojí, že po podání výpovědi musíte odpracovat ještě dva měsíce, je nutné to dodržet a počítat s tím. Opět byste se měli snažit být féroví a dát i vašemu nadřízenému čas na to, aby zvážil, kdo vás nahradí a podobně. Ať už si o něm myslíte cokoliv, myslete hlavně na to, že rozloučení se v dobrém za to stojí.

4. Zmizení

Od recepční přes asistentku ředitele až po kolegyni, se kterou jste se potkávali akorát v kuchyňce – se všemi se snažte rozloučit. Čím víc lidí si vás ve vaší bývalé práci zapamatuje v dobrém, tím méně riskujete, že vás v další kariéře budou brzdit přízraky minulosti.

5. Chlubení se novou prací

Udržet v sobě všechny novinky o vaší skvělé nové práci je určitě těžké, ale zkuste to. Určitě není na škodu kolegy, kteří vyzvídají, krátce seznámit s vaším novým zaměstnáním, vychloubání se benefity a platem ale raději vynechejte. Zaprvé by to mohlo vyznít jako kritika společnosti, ze které odcházíte, a zadruhé by si kolegové mohli připadat, že se jim vysmíváte za to, že oni v ní zůstávají.

6. Pomlouvání předchozího povolání

Ať už jste si v předchozím povolání prožili cokoli, zkuste své negativní názory v nové práci neprojevovat. Ty, které se týkají konkrétních osob, jsou už naprosté tabu. Podrývali byste tímto chováním důvěru vašich kolegů i nadřízených, protože by se mohli začít obávat, že brzy budete mluvit stejně i o nich. Vy si v nové práci potřebujete naopak vybudovat pověst férového, pozitivního a důvěryhodného člověka. Pokud tedy nemáte nic dobrého, co byste mohli o předchozí práci říct, platí osvědčená zásada „mlčeti zlato“.