Z bezdomovce miliardářem: Životní příběh Johna Paula DeJoria

Příběh Johna Paula DeJoria je ukázkovým příkladem splnění amerického snu. Bez střechy nad hlavou dokázal vybudovat úspěšné značky vlasové kosmetiky a prémiové tequily, nezapomíná však na to, že peníze a blahobyt nejsou samozřejmostí. Proto je také velmi aktivní filantrop.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
7/8/2019

Voják, podomní prodejce, bezdomovec

Nyní 75letý podnikatel se narodil v Los Angeles řecké matce a italskému otci. Po rozpadu jejich vztahu musel DeJoria finančně pomáhat matce, a tak už v 8 letech prodával vánoční přání a noviny. Ani jeho snaživost ale nepomohla a musel být umístěn do pěstounské péče. Vystudoval střední školu a poté se přidal k americkému námořnictvu.

Po návratu ze služby si zkoušel různá povolání, od podomního prodejce až po školníka. Neměl kde bydlet, a tak přespával ve svém starém autě. Později se mu podařilo získat práci v Redken, firmě vyrábějící profesionální vlasovou kosmetiku. Odtud ho sice brzy vyhodili (údajně nesouhlasil s jejich obchodní strategií), poznal však díky této zkušenosti skvělého kadeřníka a nového blízkého přítele, Paula Mitchella.

Kadeřníci jsou nejzábavnější lidé na světě!

V roce 1980 si půjčili 700 dolarů a založili svoji značku vlasové kosmetiky s názvem John Paul Mitchell Systems, zatímco DeJoria ještě stále „bydlel“ v autě a sprchoval se u veřejného bazénu. Vytvořili tři produkty s příznačně prostými názvy, Šampon 1, Šampon 2 a Kondicionér, a osobně je nabízeli kadeřnickým salonům v Los Angeles.

Po třech letech si vydělali svůj první milion dolarů a jejich produkty pronikly ze salonů i do koupelen. V roce 1989 bohužel Paul Mitchell podlehl rakovině a místo ve firmě po něm převzal jeho syn. Že se DeJoria stal mezi kadeřníky legendou, dokazuje i jeho drobná scénka v komedii Zohan: Krycí jméno kadeřník. „Kadeřníci jsou podle mě jedni z nejzábavnějších lidí na světě,“ říká s oblibou.

John Paul DeJoria v elegantním obleku dává rozhovor pro magazín CNBC.
John Paul DeJoria. Zdroj: CNBC

Nová etapa podnikání začala nad drinkem

DeJoria je ale podnikatel, který potřebuje neustále růst. A tak se jednou po pár skleničkách se svým kamarádem Martinem Crowleym dohodli, že začnou vyrábět prémiovou tequillu. Když  ji v roce 1989 uvedli na trh s cenou 40 dolarů za jednu lahev, distributoři jen kroutili hlavou. Mexická tequilla Patrón se však k jejich překvapení stala jednou z nejprodávanějších luxusních tequill na světě.

Od začátku je navíc vyráběna ekologickým způsobem, používá recyklované lahve a zbytkovou destilovanou vodou zavlažuje půdu. Loni odkoupila 70% podíl ve společnosti Patrón Spirits za v přepočtu 117,3 miliardy korun značka Bacardi. Perličkou je, že jedna z DeJoriových mnohých motorek, 2008-2009 Arlen Ness and Victory, byla upravena tak, aby byla schopná pojmout tequillu jako palivo!

Uvědomělým podnikatelem ještě než to bylo cool

DeJoria se ve svém podnikání řídí zásadou, že „úspěch, který nesdílí, je selháním“. Proto neustále vrací – přírodě i společnosti. Připojil se k iniciativě The Giving Pledge odstartované Billem Gatesem a Warrenem Buffettem, která nabádá nejbohatší osoby planety věnovat alespoň polovinu majetku potřebným.

Sám založil charitativní společnost JP’s Pece, Love and Happines Foundation zastřešující jeho projekty zaměřené na ochranu životního prostředí a zvířat a na pomoc chudým. V roce 2008 se připojil k Nelsonu Mandelovi, který se rozhodl dodat jídlo 17 000 sirotků v subsaharské Africe. Vystupuje například proti odstraňování ploutví žralokům nebo proti každoročnímu vybíjení tuleňů v Kanadě.

Momentálně pracuje na novém projektu, který se věnuje vývoji mobilních telefonů budoucnosti a jeho čisté jmění dosahuje 2,6 miliardy dolarů, tedy 58,5 miliardy korun.