Nejčastější mýty o spánku: Je spánek po půlnoci méně kvalitní? A pomáhá před usnutím počítání oveček?

Ohledně spánku panuje celá řada mýtů a "zaručených" rad, jak si zajistit co nejkvalitnější spánek včetně toho, jak co nejrychleji usnout. Tyto informace ale často nejsou pravdivé. Proto jsme pro vás připravili přehled nejčastějších otázek a odpovědí týkající se spánku, které ukazují, jak to doopravdy je.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
26/2/2019

Mám si odpoledne na 20 minut zdřímnout, abych nabral novou energii?

Jestliže se cítíte přes den extrémně unavení, pak byste si krátký odpočinek měli dopřát. Zvláště pokud vaše práce vyžaduje, abyste byli ve střehu a udržovali pozornost. Během 15-20 minut krátkého spánku nehrozí, že upadnete do hlubokého spánku, přesto pouhá čtvrthodinka může být dostačující, pokud potřebujete dobít baterky. Nicméně je jasné, že pár minut spánku během dne nedokáže nahradit plnohodnotný noční spánek.

Je jedna hodina spánku před dvanáctou kvalitnější než dvě hodiny po půlnoci?

Rozšířený mýtus tvrdí, že bychom měli chodit spát ještě před půlnocí, jelikož v tuto dobu je spánek kvalitnější, než pokud usnete až po půlnoci. Podle odborníků na tom však příliš nezáleží. Pokud jste tedy zvyklí chodit spát až později v noci, nemusíte se to snažit za každou cenu měnit. Nicméně je důležité snažit se udržet si pravidelný spánkový režim a o potřebný spánek se neochuzovat.

Můžeme ponocování v průběhu týdne dospat o víkendu?

Do určité míry ano, ovšem musíme vzít na vědomí, že pokud v týdnu spánek zanedbáváme, náš výkon při každodenních činnostech nebude dostatečný. Vyplatí se tedy raději investovat čas do kvalitního spánku, než pracovat dlouho do noci a ochuzovat se tak o potřebný spánek, díky němuž budete produktivnější.

Pokud se vzbudím v průběhu noci, znamená to, že trpím spánkovou poruchou?

Probuzení se uprostřed noci ještě nutně nemusí znamenat vážné problémy se spánkem. Téměř každý se v průběhu noci budí, pokud se však probouzíte opakovaně a způsobuje vám to nepříjemnosti, měli byste problém začít řešit.

Pomáhá počítání oveček před spaním rychlejšímu usnutí?

Podle studie provedené Oxfordskou univerzitou vám počítání oveček nepomůže. Účastníci výzkumu, kteří měli za úkol počítat před spaním ovečky zůstali déle vzhůru než ti, jež si představovali krásná místa, kde by si přáli být. Pokud si tedy namísto počítání oveček představíte vysněné místo, kde byste se chtěli nacházet, údajně se vám podaří usnout dříve.