Rakouský miliardář vymyslel svůj podnikatelský nápad během obchodní cesty po Thajsku. Dnes má majetek v hodnotě 20 miliard dolarů

Každý někdy potřebuje pořádný příval energie. Způsobů, jak si ho zajistit, je mnoho, přímo symbolickým se ale stal energetický nápoj Red Bull – tedy vlastně Krating Daeng. Jeho receptura se totiž zrodila v Thajsku, kde je neskutečně oblíbený. Jak se k nám nápoj, který dává křídla, z Thajska dostal?
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
29/3/2019

Rakušan Dietrich Mateschitz, dnes již bývalý prodavač zubních past, hledal během své obchodní cesty po Thajsku v roce 1984 něco, co by ho zbavilo pásmové nemoci po dlouhých letech letadlem. Pomoc našel, až když objevil místní nápoj s názvem Krating Daeng, v překladu Červený býk. Tehdy dostal Dietrich nápad založit si svoji vlastní firmu vyrábějící energetické nápoje.

Těžké začátky

Ve svých 40 letech dal výpověď a rozhodl se investovat půl milionu dolarů ze svých úspor do své nové firmy. Vynálezce nápoje, Chaleo Yoovidhya, souhlasil s nabídkou stát se jejím spoluzakladatelem. Nápoj byl přejmenován na Red Bull a na rozdíl od původní verze je perlivý, což je u evropských (i amerických) zákazníků více žádoucí. Plán přinést energetický nápoj na rakouský trh však nešel zcela podle představ.

Dietrich si prvně nechal vypracovat průzkum trhu, aby zjistil jaké má šance – analýza ukázala, že téměř nulové. Dotázaným přišla chuť Red Bullu odporná a logo i název nudné. Možná to byla intuice, možná jen býčí tvrdohlavost, nicméně Dietrich se i přes toto varování rozhodl to zkusit. Rakouský trh ale Red Bull nepřijal a během prvních let firma prodělala přes milion dolarů.

Expanze správným směrem

Její zakladatel se ale nevzdal. Naopak, rozhodl se expandovat, a tak roku 1987 pronikl na maďarský, slovinský a postupně i německý a britský trh. Na reklamu tehdy nezbýval dostatek financí, a tak si společnost najímala brigádníky, kteří si na střechu auta umístí velkou repliku plechovky Red Bullu nebo budou nabízet zdarma ochutnávky nápoje na večírcích. Sponzorovali pouze extrémní sportovce. Zacílili na mladé, zábavu vyhledávající lidi, kteří potřebují povzbuzení. A tento tah povzbudil i výdělky firmy.

Red Bull si tuto strategii z velké části zachovává dodnes a je díky ní spojován se zábavou, sportem a zážitky, což je pro něj ta nejlepší reklama. V současnosti už nemá výhodu, kterou měl ve svých začátcích, a sice to, že byl jediným energetickým nápojem nabízeným na evropském trhu, stále však dominuje. Jeho prodeje zaujímají 43 až 50 procent z celkového počtu prodaných energetických nápojů, nejbližším konkurentem je tak Monster Energy se svým třicetiprocentním podílem. Firma Red Bull ročně prodá kolem 6 a půl miliardy plechovek ve 171 zemích světa.

Rozdílné osudy zakladatelů

Dietrich Mateschitz oslaví v květnu 75. narozeniny, rozhodně ale nepolevuje ve svých aktivitách. V posledních letech se věnuje své charitativní organizaci Wings for Life (Křídla pro život), jejíž název vychází z proslulého sloganu společnosti a která se věnuje výzkumu poranění míchy. Jeho jmění je momentálně odhadováno na téměř 20 miliard dolarů.

Chaleu Yoovidhyovi vynesla společnost jmění ve výši 5 miliard dolarů. Roku 2012 ve věku 88 let však zemřel a dědicové miliardového impéria se nestarají o jeho odkaz zrovna pečlivě. Jeden z jeho vnuků například uprchnul z Thajska poté, co ve svém Ferrari srazil policistu. I jako „uprchlík“ ale žije v luxusu. Rodina je také vyšetřována kvůli daňovým únikům.

Tyto skandály však evropské ani americké zákazníky neovlivňují, a tak je dnes Red Bull i přes své ponuré začátky dlouhodobě a stabilně prosperující firmou.