Zalando - recenze 2020

Zalando je online obchod se značkovou módou, který u nás začal působit teprve nedávno. Možná jste si všimli jeho netradičních reklam s roztančenými modelkami a zajímá vás, jestli má Zalando co nabídnout právě vám a jak by nákup vůbec probíhal. To všechno a mnohem víc jsme pro vás shrnuli v tomto článku.
Od redakce Fondik.cz
30/8/19

Co je Zalando a kde se vzalo v Česku?

Jedná se o německý internetový obchod s módou, který vstoupil na náš trh teprve v létě 2018 a pro Čechy je tak novinkou. Jeho historie je ale mnohem delší. Funguje už od roku 2008 a proniknul na trh v 17 zemích, čeští zákazníci tedy rozhodně nemusí mít obavy, že se jedná o mladou nestabilní společnost. Jeho spolehlivost dokládají i naše osobní zkušenosti, o kterých bude řeč níže.

Zalando se zaměřuje hlavně na mileniály, je tedy vizuálně čisté, energické, barevné a trochu drzé. Tomu odpovídá vzhled webu, výběr modelů a modelek a také styl reklam, které místo nicneříkajících sloganů raději sázejí na humor. Na e-shopu si však vyberou i jiné věkové kategorie, nabízí například spoustu stylového dětského oblečení.

Najdeme zde nabídku více než 1 900 různých světových i menších značek, díky které se oblečeme od hlavy až k patě včetně stylových doplňků. Nás zaujala například nabídka manžetových knoflíků, kterým se v obchodech s módou zpravidla nevěnuje velká pozornost. Na Zalandu jsme mezi nimi objevili i kousky z dílny proslulé Vivienne Westwood, které jinak v Česku nelze sehnat.

Produkt manžetové knoflíčky od Vivienne Westwood na webu Zalanda.
Manžetové knoflíčky od Vivienne Westwood v nabídce Zalanda.

Vyplatí se tady nakupovat zboží známých značek, protože se jedná o velmi vytížený e-shop s obrovským odbytem, a tak se i velké značky jako Hugo Boss, Ralph Lauren nebo Armani předhánějí v tom, aby nabízel jejich produkty. Nechybí tudíž ani ty nejnovější trendy a kolekce.

Stejně tak ale můžeme na Zalando nakoupit i za pár set korun. Doporučujeme zaměřit se na privátní značku Zalando Essentials, která nabízí levné oblečení na každý den jako pyžama nebo trička bez potisku, a další dostupné značky jako Tom Tailor, Even&Odd či Esprit.

Pyžamo značky Zalando Essentials na webu Zalanda, které Zalando nabízí za 280 korun.
Pyžamo značky Zalando Essentials, které Zalando nabízí za dobrou cenu.

Proč se vyplatí na Zalando nakupovat?

Německá „pünktlich“ povaha se nezapře. Stránky obchodu jsou intuitivní, přehledné, rychlé a bez nadbytečných efektů, které by nám ztěžovaly práci s nimi. Celý nákupní proces je propracovaný do detailu tak, aby měl zákazník neustálý přehled, a to od potvrzení objednávky až po její obdržení. 

Nadstandardní službou je doprava zcela zdarma a také možnost bezplatného vrácení zboží. Na vrácení zboží máme 30 dní. Některé obchody v současnosti nabízejí lhůtu prodlouženou dokonce na 100 dní (například About You), přesto je 30 dní poměrně velkorysá nabídka, obzvlášť v porovnání s kamennými prodejnami, kde je lhůta většinou poloviční.

Co se týče porovnání s kamennými prodejnami, Zalando bude jak svojí nabídkou, tak i celkovým vizuálem blízké zákazníkům obchodů, jako je Mango nebo Bershka.

Jak vybírat a nakupovat na Zalando?

E-shop sídlí na stránkách Zalando.cz. Kromě běžného rozdělení zboží do kategorií podle druhu nebo konkrétní značky tady najdeme samostatné kategorie „Sport“, kde je nabízeno sportovní oblečení a obuv, a „Premium“, kde je shromážděna nabídka prestižních módních značek. Nechybí také tradiční kategorie „Novinky“ a „Výprodej“.

Zajímavou záložkou v menu e-shopu je potom „Get the Look“. Zde najdeme outfity z kousků, které můžeme na Zalando koupit, sestavené influencery, modely i modelkami z různých koutů světa. Můžeme se jen inspirovat anebo si celý outfit klidně rovnou zakoupit.

Outfity v sekci "Get the Look" na Zalandu sestavované influencery.
Outfity v sekci "Get the Look" sestavované influencery.

Při vyhledávání máme možnost použít filtr, pomocí kterého si zvolíme, jaké zboží se nám má zobrazovat. Vybereme si například barvu, velikost, kolekci nebo cenový rozptyl. Dalším vyhledávacím nástrojem je tlačítko „Třídit“, které nám umožní si nechat zboží seřadit podle ceny, oblíbenosti nebo data přidání.

Ukázka vyhledávání zboží na Zalandu - hledáme tričko a používáme funkci třídit.
Ukázka vyhledávání zboží na Zalandu.

Je potřeba se pro nákup registrovat?

K nákupu je nutné si vytvořit uživatelský účet. Ten založíme kliknutím na možnost „Přihlásit se“ a následně na „Registrujte se zde“. K registraci je potřeba vyplnit naše jméno, e-mailovou adresu a vymyslet si heslo. Doručovací adresu zadáváme až při dokončování objednávky.

Registrační formulář na stránkách Zalanda, kam se zadávají základní údaje jako jméno nebo email.
Registrační formulář Zalanda.

Pomocí účtu budeme mít naše minulé, současné i vrácené objednávky přehledně na jednom místě. Můžeme si taky sestavovat seznamy značek a stylů, které nás zaujaly, aby se nám na úvodní stránce vždy zobrazily novinky, které nás budou zajímat. Při přihlášení k odběru novinek (newsletteru) na náš e-mail navíc získáme slevu na příští nákup ve výši 10 %. Účet si můžeme případně zrušit, ale až po vypršení třicetidenní lhůty na vrácení zboží.

Jak probíhá platba?

Za objednávku lze zaplatit hned několika způsoby – bankovním převodem, online platbou přes bránu GoPay, kreditní kartou Mastercard nebo Visa, pomocí služby PayPal či dobírkou. Při nákupech i placení jsme chráněni bezpečnostním systémem a není nutné se obávat úniku informací.

V případě dobírky si můžeme vybrat, zda kurýrovi zaplatíme v hotovosti nebo kartou. Tento způsob platby byl teprve nedávno, 15. srpna, zaveden speciálně u nás na četné žádosti českých zákazníků, kteří zkrátka rádi platí v hotovosti. Dobírka je navíc bezplatná!

My jsme zkusili jak online převod, tak dobírku. V obou případech proběhla platba zcela bez problému. U online platby nám obratem přišlo potvrzení o jejím úspěšném průběhu. Celý proces zabral sotva 3 minuty a naší jedinou starostí pak už bylo jen vyhlížet objednaný balík. U dobírky je vhodné si nachystat peníze přesně, pokud hodláme platit v hotovosti. Kurýři většinou nemají možnost nám vrátit z vyšší částky. Vždy ale máme možnost případně zaplatit na místě kartou. 

Jak probíhá doprava a kdy mi zboží přijde?

Doba doručení objednávky je 5 až 7 pracovních dní. Dopravu má na starosti společnost PPL a je plně hrazená obchodem Zalando. Od PPL obdržíme e-mail ve chvíli, kdy naši objednávku přijme k přepravě. V následujících dnech můžeme očekávat její doručení. Součástí mailu je také odkaz na stránku, pomocí které lze kontrolovat, kde se momentálně zásilka nachází, a kontakt pro případné dotazy či požadavky.

E-mail, který nám přišel od PPL poté, co od Zalanda převzalo objednávku.
E-mail, který nám přišel od PPL poté, co od Zalanda převzalo objednávku.

V den doručení objednávky nám ráno přijde SMS s předpokládaným časem příjezdu kurýra s telefonním číslem na něj. Když zjistíme, že v tuto dobu nebudeme moci balík převzít na doručovací adrese, je potřeba co nejdříve kontaktovat kurýra a dohodnout se s ním na jiném místě vyzvednutí.

Zrušení objednávky, reklamace, vrácení zboží

Objednávku lze zrušit pouze do doby, než je zabalena a předána kurýrní společnosti, což je otázka maximálně dvou dnů. Učiníme tak v sekci našeho profilu s názvem „Mé objednávky“ kliknutím na možnost „Zrušit objednávku“. Pokud objednávku zrušit nestihneme, ale nemáme o ni již zájem, můžeme ji do 30 dní bezplatně vrátit.

Vrácení musíme oznámit online v sekci „Vrátit zboží“, kde je nám vygenerován štítek, který následně nalepíme na balík místo původního doručovacího štítku.

Sekce "Vrátit zboží" na Zalandu najdete ve vašem účtu.
Sekci "Vrátit zboží" najdete ve vašem účtu.

Dovnitř zásilky nesmíme zapomenout přiložit vyplněný návratový list. Následně balík s vraceným zbožím odevzdáme nejbližšímu PPL Parcel Shopu (kromě těch v prodejnách Žabka!). Stejným způsobem můžeme zboží vrátit také v případě, že nám nesedí nebo neodpovídá našim představám. Musí být samozřejmě nenošené a námi nepoškozené.

V případě, že zboží již přišlo poškozené, vyplňujeme navíc ještě reklamační formulář. V každém z vyjmenovaných případů jsou nám peníze vráceny zpět na účet, což může trvat až 14 dní. Výměna vráceného ani reklamovaného zboží není možná.

Naše zkušenost s nákupem

Nákup na Zalando nás bavil hlavně díky příjemnému vzhledu stránek a své celkové jednoduchosti. Zboží je přehledně rozdělené do kategorií a od výběru správné velikosti až k poslednímu kroku objednávky stačilo opravdu jen pár kliknutí. Navíc jsme už při samotném výběru zboží věděli, kolik nás celý nákup bude stát, protože nic dalšího v tomto e-shopu zákazník nikdy nehradí.

Objednávka byla expedována 2 dny po jejím vytvoření a od té doby jsme ji mohli sledovat na stránkách dopravce DHL přes odkaz, který nám Zalando zaslalo e-mailem. Poté, co se balík po 2 dnech dostal na české území, byl předán kurýrní společnosti PPL. Ta nás znovu kontaktovala e-mailem, který také obsahoval odkaz ke sledování stavu zásilky. Hned další den ráno jsme od PPL obdrželi SMS s časovým rozmezím, kdy nám bude zásilka doručena, a telefonním číslem na kurýra. Balík k nám tedy putoval dohromady 3 dny.

Pokud bychom platili bankovním převodem, objednávka by byla expedována až po přijetí platby obchodem, což může trvat až 2 dny. Balík se k nám tedy dostane nejrychleji při online platbě nebo při dobírce, která je, znovu připomínáme, taktéž zdarma.

Zboží, které jsme si objednali, odpovídalo popisu a bylo kvalitní a originální. 

Oblečení, které nám nebylo, jsme vrátili na pobočce PPL Parcel Shopu. Ta naše se nacházela v Pelhřimově v prodejně se smíšeným zbožím. Když prodavačka viděla balík v našich rukou, okamžitě poznala, že balík chceme poslat a vše s námi během několika minut vyřídila. Nic jsme neplatili, pouze jsme balík předali a nechali si vytisknout potvrzení. 

Akce a slevy na Zalando

Oblíbenou kampaní se stala červencová týdenní akce s názvem „7 dní žhavých nabídek“, během které si sledující facebookového profilu e-shopu každý den odhlasovali, na jaké zboží dostanou sedmdesátiprocentní slevu. Akce vynesla obchodu statisíce objednávek, ale mírně se zvrtla, když došlo na slevy obuvi a objednávek přišlo tolik, že nebylo možné je logisticky zvládnout tak, aby nedocházelo k chybám. Pravdou však zůstává, že tato akce přitáhla e-shopu obrovské množství nových českých zákazníků.

K pravidelným akcím české odnože obchodu zatím patří jen sezonní slevy a listopadový Černý pátek. O jednorázových slevách si udržíme nejlepší přehled pomocí odebírání newsletteru a sledováním zmíněné facebookové stránky.

UPDATE: Vyzkoušejte Zalando Lounge!

Máme pro vás tip. Zalando v České republice spustilo svůj nákupní klub Zalando Lounge. V něm najdete až 75% slevy na prémiové značky. Je mezi nimi například Gant, Levis nebo Diesel. Členství v klubu je zdarma, všechny aktuální slevy si můžete prohlédnout ZDE. Na Zalando Lounge najdete každý den 10-12 nových slevových akcí a zásoby zboží jsou omezené. Proto je lepší neváhat a pokud se vám nějaký kousek líbí, nakupovat rychle.

Ohlasy na Zalando Lounge jsou velmi dobré a některé slevy opravdu stojí za to. Všechny aktuální slevy si můžete prohlédnou zde.

Webové stránky nákupního klubu Zalando Lounge.
Všechny aktuální akce nákupního klubu Zalando Lounge si můžete prohlédnout ZDE.

Zákaznická podpora e-shopu Zalando

Na rozdíl od spousty dalších e-shopů si Zalando uvědomuje, že zákazník si k němu vytváří vztah především v momentě, kdy je potřeba řešit nějaký problém. To tento e-shop zatím podle všeho zvládá, má na tom ale samozřejmě zásluhu i jeho transparentnost a přehlednost.

Nejjednodušším způsobem, jak se spojit s jeho zákaznickou podporou, je odeslání e-mailu prostřednictvím internetového formuláře. Když jsme zkusili Zalando kontaktovat touto cestou, odpovědi jsme se dočkali následující den večer. Druhým způsobem je pak volání na zákaznickou linku, která má číslo 800 023 592 a je dostupná od 8:00 do 20:00 ve všední dny. Spojení s operátorem ale může chvíli trvat, my jsme čekali přibližně 10 minut. Operátorka pak byla chvílemi špatně slyšet, naše dotazy však zodpověděla dostatečně.

Pravděpodobně nejrychlejší cestou, jak získat odpověď na jednoduchý dotaz, je kontaktovat Zalando přes jejich facebookovou stránku. Tady nám dokonce odpověděli během asi 2 hodin.

Nejčastější dotazy a odpovědi na ně si také lze přečíst po kliknutí na „Nápověda a kontakt“ v levém horním rohu webové stránky e-shopu. Dotazem, na který nenajdeme odpověď ani v tomto přehledu otázek, ani pomocí zákaznické linky, je předpokládaná doba opětovného naskladnění určitého produktu – to totiž nezáleží na Zalando.

Mobilní aplikace Zalando

Zalando vyvinulo i svoji mobilní aplikaci pro ještě pohodlnější nákupy. Veškeré možnosti vyhledávání a celá organizace e-shopu je totožná s běžnou verzí webových stránek, opět tedy můžeme počítat s přehledným a rychlým ovládáním.

Mobilní aplikaci se vyplatí využívat také proto, že některé slevové kódy byly v minulosti uplatnitelné pouze u objednávek vykonaných jejím prostřednictvím.

Shrnutí, výhody a nevýhody

Zalando je očividně velmi ambiciózní firma, která se snaží vyhovět specifickým požadavkům každé konkrétní země, ve které prodává. Jinak tomu není ani v České republice, které vyšla vstříc možností platby dobírkou, ale také mimořádnými sedmdesátiprocentními slevami.

Nevýhodou obchodu by mohla být jeho absence kamenných prodejen, kvůli které není možné si oblečení a obuv před zakoupením vyzkoušet. Zalando ji však kompenzuje právě možností bezplatného vrácení zboží do 30 dnů od jeho obdržení.

Obrovskou výhodou e-shopu je zcela bezplatná doprava a dostupnost módních značek, které jsou u nás jinak k sehnání jen stěží (například Topshop, Vagabond nebo Monki). Dalším plusem je přehlednost internetových stránek obchodu a velmi intuitivní ovládání s podrobnými vysvětlivkami.