Kolik stojí AdBlue v roce 2022

AdBlue je biologicky odbouratelné, zcela neškodné řešení navržené tak, aby pomohlo dieselovým vozidlům splnit nejnovější emisní předpisy Euro. AdBlue se vyrábí z 32,5 procenta močoviny a 67,5 procenta deionizované vody. Možná jste zaznamenali fámy, že obsahuje prasečí moč, ale to je fakticky nesprávné.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
3/4/2022 2:00 AM

Dieselové motory, vyrobené v posledních letech, obvykle využívají systém úpravy zvaný selektivní katalytická redukce (SCR). SCR mísí AdBlue s výfukovými plyny motoru, čímž dochází k chemické reakci, při které dochází k přeměně oxidů dusíku (NOx) na dusík, vodu a oxid uhličitý (CO2). Díky tomu jsou vypouštěné plyny méně škodlivé pro životní prostředí a naše zdraví.

Cena AdBlue

Jak si dokážete představit, ceny AdBlue se v různých lokalitách a prodejnách značně liší. Zejména v poslední době došlo k extrémnímu, někde až desetinásobnému zdražení díky zastavení výroby v některých továrnách v Evropě. To už ale opadá a ceny se pomalu vracejí do normálu. Dnes se cena AdBlue pohybuje nejčastěji mezi 30 a 60 korunami za litr, někde je čerpací stanice nabízejí i za 20 korun.

Široká škála čerpacích stanic bude mít AdBlue v běžném sortimentu, ať už jako samostatné čerpadlo, nebo ve formě kanystrů o obsahu 5 nebo 10 litrů. Není neobvyklé, že se AdBlue prodává také ve velkých supermarketech.

Kontrolka, na které se ukazuje aktuální stav AdBlue. Ručička ukazuje na to, že AdBlue dochází.

Proč se využívá AdBlue?

Snižování množství emisí produkovaných vozidly je v centru pozornosti zemí po celém světě. Možná se k vám doneslo, že vláda Spojeného království od roku 2030 zakazuje prodej nových vozů s benzínovým a naftovým pohonem.

Mezitím vlády prosazují nové předpisy, které znamenají, že výrobci automobilů musí omezit škodlivé plyny produkované jejich modely.

Tyto předpisy vedly k vytvoření kapaliny, která je nyní potřeba ve všech nových vozidlech s naftovým pohonem.

AdBlue je vyžadována u aut s dieselovým pohonem a systémem SCR. Tato auta byla navržena tak, aby splňovala předpisy Euro 6. Euro 6 byla zavedena v roce 2014, takže každé dieselové vozidlo vyrobené po tomto období by mělo teoreticky využívat AdBlue. Obvykle platí, že čím novější vůz se vznětovým motorem, tím pravděpodobnější je v něm použití systému SCR.

Co se stane, když vám dojde AdBlue?

Jakmile se rozsvítí kontrolka a oznámí vám, že je třeba AdBlue doplnit, budete mít ještě 2 400 km rezervu. Po ujetí této vzdálenosti ale už nebude možné vůz nastartovat a budete muset kontaktovat servis.

Spotřeba AdBlue zcela závisí na vozidle, vašem stylu jízdy a cestě. Mezi jednotlivými doplněními můžete ujet 5 000 až 15 000 km.

Jak používat AdBlue?

Palivo vždy doplňujte do vyhrazené nádrže. Palivová nádrž a čerpadlo vozidla jsou zřetelně označeny, neměli byste si je tedy splést. Čerpadlo udržujte čisté, bez prachu a nečistot. Používejte pouze AdBlue, které bylo dodáno v originálních, uzavřených obalech. Jedině tak si budete moci být jisti, že do vašeho auta lijete správnou tekutinu.

Pokud AdBlue vylijete ve vozidle, na lakovaný povrch či na podlahu, zasažené místo můžete jednoduše vytřít a umýt čistou vodou. V případě, že AdBlue zmrzne, musí se postupně rozmrazit a pak se dá normálně používat. Nemíchejte je však s jinými kapalinami nebo palivy, nejedná se o aditivní kapalinu.

Nepoužívejte jiné produkty, jako například „roztok močoviny“. Tím by došlo k poškození vašeho vozidla a ztrátě záruky. Stejně tak nepoužívejte zařízení (nálevky, plechovky, kanystry…), která se používají k plnění jiných kapalin – mohlo by tak dojít k jeho znehodnocení. A nakonec – neskladujte AdBlue na horkém místě.

No items found.