Brzké vstávání dělá většině lidí problém. Studie nyní zjistila, jestli je opravdu nezbytné pro úspěšný pracovní den

Je brzké ranní vstávání účinnou strategií, jak lépe a efektivněji zvládnout den? Nebo je naopak přeceňováno a platí, že noční sovy by neměly svůj režim nijak měnit a klidně mohou pracovat až do nočních hodin a vstávat později? Právě na to se zaměřila nová studie publikovaná v časopise Nature Communications, jejíž výsledky zveřejnil server BBC.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
20/2/2019

Při pohledu na zvyky úspěšných manažeru a celebrit by se se zdálo, že brzké ranní vstávání je cestou k úspěchu. Například generální ředitel Apple Tim Cook například vstává každý den ve 3:45 ráno, aby zkontroloval svou e-mailovou schránku doma v Kalifornii ještě předtím, než to stihnou udělat jeho kolegové na východním pobřeží. Také Oprah Winfrey údajně vstává v šest hodin ráno, aby měla dost času na meditaci a cvičení před tím, než začne od devíti hodin pracovat.

Díky těmto příběhům by se tedy mohlo zdát, že ranní vstávání je pro úspěšný život potřeba. Faktem ale je, že časné probuzení nepředstavuje žádný zázračný trik, který vyřeší problémy s pracovním vytížením. Pro někoho může být ranní vstávání dokonce kontraproduktivní.

Každý by si měl zvolit režim, který mu vyhovuje

Nedávná studie publikovaná v časopise Nature Communications zjistila, že přes 350 genetických faktorů může mít vliv na to, zda mají lidé od přírody více energie ráno nebo večer. Pokud se tedy přirozeně necítíte ve střehu od brzkého rána, ale přesto se rozhodnete vstávat brzy, můžete tak ve skutečnosti sabotovat čas, v němž jste nejvýkonnější, a který přichází o několik hodin déle.

Co z toho tedy vyplývá? Vstávání brzy ráno nutně nemusí znamenat okamžitý úspěch v práci. Na někoho to dokonce může mít i negativní dopad. Zvláště pokud na ranní vstávání není zvyklý a mohl by si tímto způsobem rozhodit spánkový systém. Pokud by tedy brzké vstávání znamenalo také omezování spánku, nedělejte to. Snažte se především přijít na to, co vyhovuje vám. Být vzhůru ještě před rozbřeskem nemusí být totiž vždy to nejlepší řešení k úspěchu. Pokud jste noční sova, klidně svůj režim nijak neupravujte a pracujte především tehdy, kdy cítíte, že jste na práci naladěni a máte na ni energii.

Pokud na ranní vstávání nejste zvyklí, ale přece jen byste si na něj rádi navykli, vyzkoušejte třeba rychlou rozcvičku po probuzení. To vám pomůže nastartovat metabolismus a vaše tělo se rychleji dostane do provozu. Zkoušeli jste si už ráno několikrát přivstat, avšak slibované efekty se nedostavily a vy jste se akorát cítili unavení? Nemusíte zoufat, nejste jediní. I mnoho dalších výzkumů potvrdilo, že někteří lidé mají bystřejší úsudek ráno, zatímco někomu naopak vyhovuje pracovat v nočních hodinách.