Ceny aut za socialismu - kolik stál Trabant, Škodovka nebo Lada

Trabant, Škodovka, Fiat, Lada – automobilové legendy socialismu. Kolik stálo pořídit si takový automobil? Z rodinných úspor tehdy ukrojila koupě nového vozu až překvapivě velkou částku.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
22/5/2019

Spousta řidičů by se možná do doby socialismu ráda vrátila – litr benzínu stál kolem pěti korun, silnice nebyly přeplněné a nejlevnější auto stálo například v roce 1977 necelých 37 tisíc korun.

Trabant za 36 500 korun

Tím nejlevnějším automobilem nebylo samozřejmě nic jiného než Trabant 601. Ve zmíněném roce bylo možné si ho pořídit za 36 500 korun československých. Mezi nejlevnější automobily dále patřily Fiat 126p za 42 tisíc korun a škodovka v modelu 105 S za 56 tisíc korun.

Oblíbený vůz Trabant 601.

Dalšími oblíbenými vozy byly Lady, na sovětském trhu prodávané pod názvem Žiguli. Verze 1200 byla v roce 1977 k pořízení za 58 tisíc korun. Následující verze, na svoji dobu poměrně moderní, označená číslem 1500 už stála 72 tisíc korun. To s tehdejší průměrnou měsíční mzdou ve výši kolem 2 500 korun představovalo asi 29 platů. Vzhledem k současným platům by tedy toto auto dnes stálo skoro 980 tisíc korun. Za tuto částku je dnes již možné pořídit si nové auto s luxusní výbavou.

Dobře vybavená a rychlá Škoda 110 R, takzvané „erko“, je známá hlavně díky jejímu působení v automobilových závodech. Běžná verze tohoto auta byla k pořízení za poměrně vysokou částku 66 800 korun. Dnes za ni milovníci československých veteránů platí i 300 tisíc korun.

Mezi luxusní vozy patřily Volhy, které sloužily spíše jako služební auta pro vysoce postavené straníky. Například Volha 24 stála 105 tisíc korun československých, což bylo pro běžného pracujícího člověka téměř nereálné našetřit.

Ceny aut postupem let rostly

Do roku 1989 průměrná mzda nijak závratně nestoupla (dosahovala asi 3 200 korun za měsíc), ceny aut však v poměru k ní stoupaly značně. Těsně před revolucí patřily k oblíbeným autům – pokud nepočítáme ta, která se dala sehnat jedině v Tuzexu – Lada Niva a Škoda Favorit.

Lada Niva v podstatě fungovala jako něco, čemu dnes říkáme SUV. Byla k sehnání za 107 500 korun, tedy asi 34 tehdejších průměrných platů. Dnes je levnější nové SUV, například Dacia Duster, k sehnání i za 315 tisíc korun, tedy necelých 10 nynějších průměrných platů.

Ani Favorit nepatřil k cenově nejdostupnějším automobilům. Cena jeho základního modelu se pohybovala kolem 86 400 korun a zajímavé je, že ojetina stála téměř stejnou částku. Je tedy zřejmé, že v současné době jsou auta mnohem dostupnější.