Ital Leonardo Del Vecchio strávil dětství v sirotčinci. Jeho podnikatelský nápad mu později vynesl 472 miliard korun

Leonardo Del Vecchio dominuje trhu se slunečními brýlemi už dvacet let a jeho podnik se neustále rozrůstá. Nejznámější značkou, kterou zastřešuje, je Ray-Ban. Cestu na vrchol si však musel skutečně vydřít.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
11/7/2019

Dětství v sirotčinci

Italský miliardář Leonardo Del Vecchio je dnes v desítce nejbohatších mužů Evropy, jeho začátky však nemohly být skromnější. Narodil se roku 1935 do chudé milánské rodiny, a jakožto nejmladší z dětí byl v 7 letech umístěn do sirotčince, protože ovdovělá matka nedokázala všechny uživit.

V pouhých 14 letech se Leonardo stal učněm v malé dílně, která vyráběla kovové součástky, rámy brýlí a drobné nástroje. Během této práce přišel při nehodě o kus prstu, to ho ale neodradilo od snahy se v práci zlepšovat. Začal chodit na večerní školu designu a rozhodl se co nejdřív osamostatnit. „Nenávidím být závislý na druhých,“ přiznal později.

Když mu bylo 23, otevřel svůj první obchod ve městě Agordo, kde prodával vlastní ručně vyráběné rámy brýlí. Po třech letech už měl deset dalších zaměstnanců a obchod pojmenoval Luxottica. Skutečně výdělečným se podnik stal až po deseti letech.

Prorazil díky Armanimu

Další dekádu trvalo, než proniknul na americký trh. To se podařilo prostřednictvím ikonického italského návrháře Giorgia Armaniho, kterého Del Vecchio oslovil koncem 80. let s nabídkou spolupráce ohledně inovativních a stylových slunečních brýlí.

Poté zažila Luxottica raketový vzestup. Během 90. let pod ní přešly velké mezinárodní podniky orientující se na výrobu a prodej slunečních brýlí jako Sunglass Hut, Oakley a populární Ray-Ban. Postupně se rozrostla na 7 000 prodejních míst s více než 80 tisíci zaměstnanců a v současnosti dominuje trhu se slunečními brýlemi.

Minulý rok došlo k dalšímu masivnímu rozšíření po propojení se společností Essilor, která vyrábí brýlové čočky a přístroje pro optiku. Tato spolupráce přinesla roční obrat ve výši asi 18 miliard dolarů. Produkuje brýle pro téměř všechny luxusní značky, včetně Bulgari nebo Chanel.

Zaměstnanci jsou jeho rodina

Co se týče osobního života Leonarda Del Vecchia, je podobně záživný jako jeho neuvěřitelná kariéra. Nyní je potřetí ženatý, z toho podruhé se stejnou ženou, se kterou má tři děti. Jeho další tři děti pochází z prvního manželství. Leonardův syn Claudio Del Vecchio, je také úspěšným podnikatelem – stojí v čele jedné z nejstarších oděvních společností Brooks Brothers.

Své 80. narozeniny oslavil tím, že rozdal akcie v celkové hodnotě asi 23 milionů korun zaměstnancům Luxotticy v Itálii. „Tímto malým gestem bych chtěl ukázat, co pro mě mí zaměstnanci znamenají. Beru je jako svoji rodinu,“ řekl. Nyní 84letý Leonardo Del Vecchio má jmění ve výši 21 miliard dolarů (472 miliard korun).