Jaké triky na vás zkoušejí české supermarkety?

Určitě to znáte. Jdete koupit pouze mléko, ale vracíte se domů s mlékem, čokoládou, pracím práškem, žvýkačkami a časopisem. Jak je to možné? Supermarkety mají v zásobě mnoho dokonalých triků, které zneužívají základní vlastnosti lidské psychiky. Prokoukněte je.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
10/10/2018

Fígle z nákupních regálů odhalte raději hned teď, protože vánoční šílenství se blíží. Vaše peněženka zažije útok ze všech stran. Řetězce zaměstnávají  specialisty s jediným cílem – objevit způsoby, jak zákazníkům přidat do košíku i to, co nechtějí. Výsledkem jejich práce jsou následující triky:

  • Omezená nabídka
  • Cenová návnada
  • Rozmístění a stěhování zboží
  • Lákadla u pokladen
  • Nejdražší zboží na očích

Podívejte se, jak strategie fungují v praxi - třeba díky tomu příště ušetříte.

5 kusů na osobu na den

Koukáte na nabídku zlevněného zboží a informaci, že si jako zákazník smíte koupit maximálně 5 kusů. Asi vás napadne něco o tom, jak  supermarket chce, aby se na každého dostalo. Brání se před nájezdy majitelů večerek. Nebo snad ne? Ne! Obchodníkům je  jedno, komu zboží prodají. Jde jim o peníze. Princip omezené nabídky na vás vytvoří tlak a vy jednáte ukvapeně. Nechcete zmeškat příležitost. Dle průzkumů si koupíte v průměru o jeden až dva kusy víc. Až příště uvidíte u zboží limit, promyslete, jestli tohle zboží opravdu potřebujete.

Super kauf vedle předraženého zboží

Zákazníci při nakupování a výběru porovnávají nabídky. Potřebují mít něco, podle čeho se rozhodnou. A vychytralý obchodník? Využije toho k tomu, aby se zbavil konkrétního zboží. Jednoduše hned vedle toho, co vám chce prodat, umístí předraženou a méně kvalitní alternativu. Vy se pak podíváte na dostupné možnosti a máte jasno. Hodíte si kousek do košíku a supermarket má další zářez na pažbě.

Exkurze po celé prodejně

Jak by bylo nakupování jednoduché, kdyby nejčastěji nakupované položky byly na jednom místě. Ony jsou ale jak na potvoru rozmístěny po celé prodejně, často i v několika různých patrech. Není to náhoda. Supermarket moc dobře ví, že když vám udělá vynucenou prohlídku po všech odděleních, něco do košíku přihodíte už jen z principu. Ze stejného důvodu se umístění zboží velmi často mění. Jakmile se naučíte, kde co je, dojde ke stěhování a jste opět ztraceni.

Lákadla u pokladen

Čekáte ve frontě a nudíte se. V horším případě se kouše nudou vaše dítě. Obchodník má ideální příležitost vám na poslední chvíli prodat  cukrovinky, které nepotřebujete. Žvýkačky, lízátka, čokoládové tyčinky, časopisy a menší balení nápojů nejsou u pokladen kvůli efektivnímu využití prázdného místa. Máte si je při čekání přihodit do košíku, což se nepřekvapivě velmi často stane.

Nejdražší zboží na očích

Umístění zboží v regálu hraje extrémně důležitou roli. Ke spodním policím se nikdo nechce sklánět, na ty horní většina zákazníků nedosáhne. Logicky tak prostřední police ve výšce očí okupuje to nejdražší zboží, na kterém má obchod největší marži. Pro výhodnější alternativy musíte trošku hýbnout kostrou. Jinými slovy platí, že chcete-li ušetřit, musíte se trošku namáhat.

Tohle jsou základní triky, které supermarkety používají. Nezapomeňte na ně, až se znovu vydáte na nákup. Pokud nechcete utrácet víc, než musíte, skvělým tipem je sepsat si předem nákupní seznam a toho se striktně držet.