Kolik byste vydělali, kdybyste v roce 2009 nakoupili akcie společnosti Coca-Cola

Zajímavé srovnání přinesl americký web CNBC, který spočítal, jaké zhodnocení nabídly od roku 2009 akcie nápojové firmy Coca-Cola. Společnost platí za nejsilnějšího hráče na trhu a její hodnota je v současné době 192 miliard dolarů.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
18/2/2019

Coca-Cola byla minulý rok 6. nejhodnotnější značkou na světě a patří mezi stálice americké burzy. S jejími akciemi se obchoduje již od roku 1919. Produkty firmy jsou často terčem kritiky kvůli vysokému množství cukru, najdou se ale i tací, kteří na bublinkatý nápoj nedají dopustit. Jedním z největších zastánců Coca-Coly je i americký investor a miliardář Warren Buffett, který se s plechovkou nápoje nechává rád a často fotit a v jednu dobu vlastnil více než 6,2 % společnosti.

Cena akcií Coca-Coly se od roku 2009 zvedla více než dvojnásobně

Web CNBC ve své analýze spočítal, kolik by dnes vynesl 1 000 dolarů investovaný do Coca-Coly v roce 2009. Kdybyste před 10 lety investovali tuto částku, měli byste dnes celkem 2 800 dolarů. V přepočtu na české koruny to znamená, že byste investovaných 22 800 korun rozmnožili na více než 63 000 korun. Byť některé firmy jako Tesla či Netflix nabídly od té doby řádově vyšší zhodnocení, na poměry akciových trhů se stále jedná o velmi zajímavý růst.

Graf akcií Coca-Coly, který ukazuje vývoj od roku 2009.

Podle analytiků má Coca-Cola dobrou pozici i do budoucna a je možné, že její akcie budou dále růst. Napomoci tomu mohou i akvizice, které firma v posledních letech udělala. V minulém roce například za 5,1 miliardy dolarů koupila kavárenský řetězec Costa Coffee a své nápojové portfolio tak rozšířila i o síť kaváren a prodej kávy. Káva je přitom jednou z nejrychleji rostoucích komodit a její celosvětová spotřeba stále stoupá.

Pozici Coca-Coly by do budoucna naopak mohly ohrozit přísnější regulace na množství cukru a sladidel v jejích nápojích a také životní styl mladé generace, která stále častěji preferuje přírodní a zdravé potraviny a nápoje. I na to se už ale Coca-Cola snaží reagovat, když představila několik produktů, ve kterých je cukr nahrazen jiným sladidlem - například přírodní stévií.