Akcie Starbucks - jaký výnos nabídly za posledních 10 let?
Historie firmy přitom začala nenápadně a zpočátku rozhodně nebylo jasné, že se ze Starbucksu stane jedna z nejúspěšnějších amerických značek. Společnost založili v roce 1973 tři zakladatelé - učitel angličtiny Jerry Baldwin, učitel dějepisu Zev Sieglem a spisovatel Gordon Bowker. V prvních letech měla firma jen několik málo poboček. Vše se změnilo až s nástupem Howarda Schultze, kterému trojice zakladatelů firmu prodala. Schultz záhy změnil obchodní strategii a začal agresivně expandovat, takže se kavárny Starbucks postupně otevřely v dalších amerických městech i na dalších kontinentech.
Cena akcií Starbucksu se od roku 2009 zvedla šestnáctkrát
Právě rychlá expanze, úspěšná marketingová strategie a jistá prémiovost značky byly tím, co pomohlo firmě oslovovat další zákazníky a otevírat nové trhy, což ve výsledku táhlo nahoru i cenu akcií. Výpočty webu CNBC uvádí, že pokud byste v roce 2009 investovali do Starbucksu 1 000 dolarů, nyní by vaše investice měla hodnotu 16 000 dolarů. V přepočtu na české koruny byste tak investovaných 22 600 korun rozmnožili na více než 361 000 korun.
Akcie Starbucksu tak nabídly jedno z nejzajímavějších zhodnocení na americké burze. Analytici se domnívají, že akcie kavárenského giganta mohou být i v budoucnu zajímavou investicí, zejména díky dobrým výsledkům firmy za poslední kvartál (příjmy Starbucksu vzrostly o 9 % na 6,63 miliardy dolarů). Řada analytiků však doporučuje obezřetnost, protože cena akcií bude velmi citlivá na vývoj čínsko-amerických obchodních vztahů, které jsou v poslední době napjaté. Starbucks má v Číně velkou řadu poboček a Čína je pro něj jedním z nejdůležitějších trhů.