Vědci z Harvardu představili ve své studii několik návyků, které prodlužují život až od 10 let

Češi se v průměru dožijí 76,2 roku, Češky mají šanci na délku dožití o něco vyšší – průměrně se mohou dožít až 82,1 roku. Přestože se průměrná délka života obyvatel České republiky v posledních letech zvyšuje, oproti ostatním státům západní Evropy jsme stále pozadu a v průměru žijeme o několik let méně než například lidé ve Francii, Itálii či Španělsku. Jak bychom si mohli délku života prodloužit? Pomoct by nám mohla nedávná studie vědců z Harvardovy univerzity, která odhalila pět návyků, díky nimž si člověk může prodloužit život až o jednu dekádu.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
28/4/2019

Odborníci z prestižní americké univerzity zkoumali zdravotní údaje 78 tisíc žen a 44 tisíc mužů v období dlouhém 30 let. Výsledky studie prokázaly, že ženy a muži, kteří dodržovali zdravý životní styl, měli o 82 % menší pravděpodobnost, že zemřou na některé z onemocnění srdce a cév a až o 65 % nižší šanci, že zemřou na rakovinu, v porovnání s lidmi s nesprávnou životosprávou a nezdravými životními návyky. Na základě výzkumu vědci nyní ve své studii zveřejnili seznam pěti návyků, které mohou lidský život prodloužit až o deset let:

1. Dodržujte zdravou životosprávu

Stravovat se zdravě není vždy tak jednoduché a mnoho lidí neustále zápasí s tím, jak si sestavit správný jídelníček. Nedávná studie publikovaná v britském odborném časopise The Lancet ovšem jasně ukazuje, že špatná strava má za následek až jednu smrt z pěti. Nesprávná životospráva navíc vede k vysokému krevnímu tlaku a cukrovce. Zdravý jídelníček se vyhýbá průmyslově zpracovaným potravinám, naopak zahrnuje obiloviny, zeleninu, ovoce, ořechy a přírodní zdroje bílkovin (například ryby nebo fazole).

2. Cvičte každý den

Pro lidské zdraví je naprosto zásadní, aby si člověk našel potřebný čas na pohyb. Dokonce i nejúspěšnější světoví lídři jako Oprah Winfrey nebo Bill Gates považují čas na cvičení za prioritu, na níž si najdou čas každý den. Studie vypracovaná vládní agenturou USA National Cancer Institute ukázala, že pokud věnujete denně nějaký čas cvičení, můžete si tak prodloužit život o 4,5 roku. Lidé by se měli především vyhnout úplné nečinnosti, což bývá častým problémem sedavého zaměstnání. Najděte si denně alespoň 30 minut extra, které strávíte v posilovně před nebo po práci anebo se snažte chodit na dlouhé procházky.

3. Udržujte si optimální váhu

Ideální váha se u každého člověka pohybuje v odlišném rozmezí, správně by se ale podle odborníků měla hodnota vašeho BMI (index tělesné hmotnosti) pohybovat mezi 18,5-24,9. Snažte se v rozumné míře pravidelně sledovat svou váhu, abyste měli přehled, jak na tom zrovna jste. Experti uvádějí, že lidé, kteří se pravidelně váží, mají menší tendenci přibírat. Naopak ten, kdo se zváží jen občas a nemá o své váze přehled, je mnohem náchylnější k tomu, že přibere.

4. Omezte příjem alkoholu

Alkoholu je někdy obtížné se vyhnout, nicméně pokud chcete prospět svému zdraví, měli byste ho ve velké míře omezit. Alkoholické nápoje způsobují přibírání v pase a zvyšují riziko výskytu několika druhů rakoviny (prsu, tlustého střeva či jícnu). Při abstinenci od alkoholu se navíc člověk cítí odpočatější a podává lepší mentální výkony.

5. Přestaňte kouřit

O negativních dopadech kouření se v souvislosti s lidským zdravím mluví neustále a spousta lidí se proto kouření začalo už dávno vyhýbat. Vzorem pro kuřáky může být například i Barack Obama, který přestal kouřit díky nikotinovým žvýkačkám. Stejně jako alkohol, tak i kouření může způsobit závažná onemocnění a jeho omezením si může člověk značně prodloužit život.