Kolik stojí filtr pevných částic (DPF) v roce 2024

Pokud vlastníte dieselové auto, pravděpodobně v něm máte filtr pevných částic. Filtry se montují do vozů s naftovým motorem již téměř dvě desetiletí – ale pokud nebudou udržovány nebo s nimi bude manipulováno, může to mít pro váš vůz vážné následky.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
3/7/2022 2:00 AM

Cena filtru pevných částic

Cena filtru se liší vůz od vozu a rozhodně se nejedná o levnou položku. Na Škodu Octavia II seženete například nový originální filtr již do 10 000 Kč, ale na Audi Q7 si připlatíte už o 10 000 Kč víc.

Můžete samozřejmě využít i neoriginální filtry od různých výrobců, ale v tomto případě je důležité si ohlídat, zda filtr typově sedí do vašeho vozu a zda splňuje všechny podmínky, které váš vůz vyžaduje. Cenově jsou o několik tisíc levnější, než filtry originální, ale je na místě určitá obezřetnost. Namontujete-li si do vozu špatný typ filtru, můžou vás konečné opravy stát víc, než by byla cena filtru nového.

Další možností, jak vyřešit potíže s filtrem, je koupě repasovaného kusu. Repasovaný filtr je obvykle již použité zařízený, mnohdy po drobné úpravě a vyčištění. Cenově se dostanete zhruba na polovinu ceny filtru nového. Ale i zde jsou rizika. Nezapomínejte, že repasovaný filtr není nový – a pokud se na něj vztahuje záruka, je obvykle zkrácená. Mnohdy navíc prodejce nenabízí záruku vůbec žádnou.

Nejlevnější možností, jak znovu oživit váš filtr pevných částic, je nechat jej vyčistit. I zde se ceny pohybují podle typu vozu, ale v průměru se cena pohybuje mezi 3 – 4 000 Kč. Součástí je obvykle diagnostika vašeho vozidla, demontáž filtru, samotné čištění, zpětná montáž a opět diagnostika, zda vše funguje tak, jak má.

Co je to filtr pevných částic?

Filtr pevných částic (DPF) je filtr, který zachycuje a ukládá výfukové saze (někteří jej označují jako lapače sazí) za účelem snížení emisí z dieselových automobilů.

Ale protože mají pouze omezenou kapacitu, tyto zachycené saze musí být pravidelně vyprazdňovány nebo „spáleny“, aby se filtr regeneroval.

Tento regenerační proces čistě spálí přebytečné saze usazené ve filtru, čímž se sníží škodlivé emise výfukových plynů a pomůže zabránit černému kouři, který jste vídali z dieselových vozidel staršího data výroby.

Co způsobuje ucpání filtru

Hlavní příčinou ucpání filtru jsou krátké jízdy nízkou rychlostí. Tedy popojíždění v koloně či pomalé přesuny například městem na krátkou vzdálenost.

I to je jeden z důvodů, proč výrobci automobilů často doporučují řidičům, kteří jezdí právě krátké vzdálenosti, aby si místo naftového vozu zvolili benzínový vůz - a proto jsou diesely v sektoru městských vozů vzácností.

Mezi další věci, které jsou pro DPF špatné, patří špatná údržba. Filtr pevných částic u špatně servisovaného vozu může selhat dříve než u dobře udržovaného, ​​obecně by však měl vydržet alespoň 150 000 km. Je také důležité, abyste používali správný typ oleje – některé oleje obsahují přísady, které mohou filtry ucpat.

I úpravy výkonu mohou poškodit filtr pevných částic, stejně jako používání nekvalitního paliva a dokonce i časté jízdy „na doraz“ – tedy s malým obsahem nafty v nádrži. Vůz totiž může zamezit regeneraci DPF právě za účelem úspory paliva.

Jak filtr udržovat DPF

Nejlepším způsobem údržby DPF je zajistit, aby filtr byl plně schopen se sám regenerovat, když je plný sazí – tedy když se rozsvítí varovná kontrolka.

Existují dva typy regenerace: pasivní a aktivní.

Pasivní regenerace 

K pasivní regeneraci dochází, když vůz používáte na dlouhých cestách po dálnici, což umožňuje zvýšení teploty výfukových plynů a čisté spálení přebytečných sazí ve filtru.

Proto se doporučuje, aby řidiči pravidelně nechávali své dieselové vozidlo jet dobrých 30 až 50 minut stálou rychlostí na dálnici nebo silnici. Ne všichni řidiči však tento způsob jízdy pravidelně provozují – proto výrobci navrhli alternativní formu regenerace.

Aktivní regenerace 

Aktivní regenerace znamená, že je vstřikováno další palivo, když filtr dosáhne předem stanoveného limitu. Cílem je,  aby se zvýšila teplota výfuku a spálily se uložené saze.

Problémy však mohou nastat, je-li cesta příliš krátká, protože proces regenerace nemusí být zcela dokončen. V takovém případě bude varovná kontrolka nadále ukazovat, že filtr je stále částečně ucpaný.

Dokončit regeneraci byste tedy měli jízdou vyšší rychlostí po dobu přibližně 10 minut.

Zda probíhá aktivní regenerace, poznáte podle následujících příznaků:

  • Chladicí ventilátory běží
  • Mírný nárůst spotřeby paliva
  • Zvýšené volnoběžné otáčky
  • Deaktivace automatického Stop/Start
  • Horký, štiplavý zápach z výfuku

Pokud vaše varovná kontrolka stále svítí, zčervená nebo se rozsvítí další kontrolky DPF, může dojít k selhání regenerace.

Právě selhání správné regenerace je příčinou většiny problémů s filtry pevných částic: ucpávají se, což zvyšuje emise výfukových plynů nebo dusí výkon motoru.

Filtr pevných částic – pomáhá, nebo škodí?

Úkolem filtru je efektivně zachycovat ultra jemné pevné částice o velikosti několika málo mikrometrů a dále propustit jen „téměř neškodný“ vzduch. Nicméně ani filtr není 100 % ochranou a neprofiltrované mikroskopické částice pak stejně cirkulují ve vzduchu. Díky své velikosti se pak dostanou do dýchacího traktu a proniknou v něm dále než větší kusy.

Pozitivní je, že díky filtru je těchto částeček mnohem méně než u vozidel, které filtrem vybaveny nejsou.

Emisní limity dané zákonem

Požadavky na snížení emisních limitů byly zavedeny zejména proto, že zplodiny vzniklé při spalování způsobují rakovinu. Cílem emisních norem je tedy zajistit, aby se takovýchto zplodin dostalo do vzduchu co nejméně.

Aktuální emisní norma pro výrobu nových vozidel je EURO 6, nicméně zavedení EURO 7 je podle odborníků jen otázkou času.

V některých evropských státech platí, že pokud vaše auto má nižší emisní normu, může vám být zakázán vjezd do města.