Kolik stojí pilotní průkaz - cena

Stát se profesionálním pilotem dopravních letadel je snem mnoha lidí, jeho dosažení je však realitou pouze těch nejvytrvalejších s pravým elánem a zapálením pro létání. Výcviky na obchodního nebo profesionálního pilota totiž vyžadují podstatnou dávku času, odhodlání a financí. Naštěstí existuje mnoho dalších typů leteckých výcviků pro získání pilotního průkazu na vybrané druhy letadel. Můžete se tak létání věnovat jako svému koníčku, zaletět si na dovolenou nebo na služební cesty. Na kolik vás jednotlivé výcviky pro získání pilotních průkazů vyjdou a kde je můžete absolvovat?
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
1/1/2023 2:00 AM

Cena pilotního průkazu a kde ho získat?

Být pilotem je i dnes velmi prestižní povolání, které nemůže vykonávat každý. Výcvik v letecké škole je totiž nejen časově náročný, ale také finančně. Základní výcvik na pilota kluzáku (SPL) stojí od 15 do 50 tisíc Kč, na licenci pilota ultralehkých letadel (ULL) od 30 do 100 tisíc Kč, na pilota lehkých letadel (LAPL) od 80 do 200 tisíc Kč a výcvik na soukromého pilota letounů (PPL) vás vyjde od 100 do 300 tisíc Kč

Pokud však chcete usednout do kokpitu dopravního letadla, první možností je výcvik na pilota obchodních letounů (CPL) opravňující k létání vícemístných letadel v obchodní letecké dopravě, který vás bude stát od 100 do 300 tisíc Kč. Pro získání pozice profesionálního pilota u leteckých společností musí každý zájemce absolvovat přibližně dvouletý výcvik na licenci dopravního pilota (ATPL), který se skládá z několika výcviků od první licence soukromého pilota, přes licence pro létání v noci, létání podle přístrojů až po obchodního pilota. Jeho cena se pohybuje od 1 do 2 milionů Kč.

Výsledná cena vždy záleží na dané letecké škole nebo aeroklubu, typu a modelu letadla a kurzech či licencích, které jste již absolvovali. Také berte v potaz, že pro většinu leteckých kurzů musíte projít podrobnou lékařskou prohlídkou, která vás také bude něco stát. A nakonec záleží i na tom, jak se vám bude ve výcviku dařit, můžete totiž potřebovat více leteckých hodin, než je určené množství u daného výcviku a ty budete muset uhradit navíc.

Je však důležité zmínit, že letecké školy nevyžadují, především u cenově náročnějších pilotních licencí, zaplacení celé částky na začátku kurzu. Naopak platíte postupně, jak kurzem procházíte a absolvujete jednotlivé zkoušky, v případě výcviku na licenci dopravního pilota platíte za jednotlivé pilotní licence nebo fáze výcviku.

Výcvik na rekreačního či profesionálního pilota vždy probíhá na leteckých školách, kterých je v České republice několik desítek. Ne všechny však nabízejí všechny typy kurzů, především výcvik na pilota obchodních letounů (CPL) a na profesionálního dopravního pilota (ATPL) najdete pouze u vybraných leteckých škol, které zaměstnávají zkušené profesionální letecké instruktory. Ostatní kurzy na pilota malých a lehkých letadel běžně najdete u menších leteckých škol.

Typ Pilotního Průkazu Cena (Kč) Místo Získání
SPL (Kluzák) 15 000 - 50 000 Letecké školy/Aerokluby
ULL (Ultralehká letadla) 30 000 - 100 000 Letecké školy/Aerokluby
LAPL (Lehká letadla) 80 000 - 200 000 Letecké školy/Aerokluby
PPL (Soukromý pilot letounů) 100 000 - 300 000 Letecké školy/Aerokluby
CPL (Pilot obchodních letounů) 100 000 - 300 000 Vybrané letecké školy
ATPL (Dopravní pilot) 1 000 000 - 2 000 000 Vybrané letecké školy
zdroj: Shutterstock

Typy pilotních průkazů

Pro každý typ pilotního průkazu jsou dané určité požadavky na uchazeče, které musíte splnit, abyste výcvik vůbec mohli absolvovat: minimální věk, zdravotní způsobilost (liší se dle typu pilotní licence), písemný souhlas zákonných zástupců pod 18 let věku. Zároveň platí, že pilotní licence má vždy omezení na určitý druh letadel se specifickými parametry, na počet pasažérů, se kterými můžete létat, nebo místa, kde můžete přistávat a vzlétat. 

Délka výcviku je velmi individuální, záleží, jak se vám bude dařit, kolik času můžete studiu a samotnému létání věnovat a na osnovách vybraného aeroklubu či letecké školy. Všechny výcviky se skládají z teoretické a praktické části, tedy z výuky ve třídě a z leteckých hodin na simulátoru a v samotných letadlech. V průběhu všech leteckých výcviků musíte v rámci teorie složit zkoušku pro získání průkazu radiotelefonisty, abyste byli schopni používat radiostanici v letadle pro komunikaci s letišti, a zkoušku z letecké angličtiny, pokud plánujete létat do zahraničí.

Nejzákladnější pilotní průkaz na kluzák (SPL) umožňuje létat sportovně nebo rekreačně s bezmotorovými letadly, tedy přesněji plachtit. S výcvikem můžete začít už ve 14-ti letech, ale o samotný pilotní průkaz na kluzák můžete zažádat až po dovršení 16. roku. Při praktickém výcviku minimálně 15 leteckých hodin se učíte vzlétat pomocí aerovleku nebo navijáku, kdy vás vlečné letadlo vynese do vzduchu a následně ovládáte letadlo ve volném letu a využíváte teplé stoupavé vzduchové proudy pro co nejdelší let. Pro získání pilotního průkazu na kluzák musíte disponovat zdravotním osvědčením 2. třídy od leteckého lékaře.

Pokud vás samotné plachtění neláká, máte jako další volbu pilotní licenci na ultralehká letadla (ULL) určená především pro rekreační létání. V době získání pilotního průkazu na tzv. ultralighty vám musí být nejméně 15 let. Ultralighty jsou většinou moderní malá dobře vybavená dvoumístná letadla s maximální vzletovou hmotností do 450 kg, pilotní průkaz na ně vám tedy umožňuje přepravovat maximálně jednoho pasažéra. Navíc můžete přistávat i mimo oficiální letiště, tedy na loukách a místech k tomu uzpůsobených. V době výcviku vás kromě teoretické přípravy čeká také minimálně 20 leteckých hodin na vybraném ultralightu a opět musíte mít zdravotní způsobilost 2. třídy. Více informací přinášíme v článku Pilotní průkaz na ultralight cena.

Další typ pilotního průkazu na lehká letadla (LAPL) je kompromisem mezi licencí na ultralehká a soukromá letadla a navíc platí pouze v Evropské Unii. Je pro vás ideální volbou, pokud chcete mít létání pouze jako koníček, na tuto licenci totiž nelze navázat žádným  dalším výcvikem pro vyšší typy pilotních průkazů. Minimální věková hranice pro létání s lehkými letadly s maximální vzletovou hmotností do 2 000 kg je o něco vyšší, musíte mít nejméně 17 let. K sobě na palubu ale můžete vzít více pasažérů a to celkem tři, podmínkou je obsazenost letadla maximálně čtyřmi osobami. Během výcviku odlétáte nejméně 30 leteckých hodin a to nejen na letištích v České republice, ale i v zahraničí. I pro tuto pilotní licenci potřebujete mít zdravotní způsobilost 2. třídy.

yp Pilotního Průkazu Minimální Věk Požadavky Typ Letadla Délka Výcviku Létání
SPL (Kluzák) 14 let (zápis), 16 let (průkaz) Zdravotní osvědčení 2. třídy Bezmotorová Min. 15 leteckých hodin Sportovní/rekreační
ULL (Ultralehká letadla) 15 let Zdravotní osvědčení 2. třídy Max. 450 kg, 2 místa Min. 20 leteckých hodin Rekreační, 1 pasažér
LAPL (Lehká letadla) 17 let Zdravotní osvědčení 2. třídy Max. 2 000 kg, 4 místa Min. 30 leteckých hodin EU, rekreační, max. 3 pasažéři

Pilotní průkaz na soukromého pilota letounů

Pravděpodobně jednou z nejoblíbenějších pilotních průkazů je ten na soukromého pilota letounů (PPL). Jedná se totiž o dobrý odrazový můstek, pokud se hodláte vydat na kariérní dráhu profesionálního dopravního pilota. Věková hranice je stejná jako u předchozí pilotní licence, tedy minimálně 17 let věku. Jako soukromý pilot letounů se stáváte velitelem letadla na neobchodních letech, jinými slovy létáte pouze pro soukromé účely (pro zábavu, na dovolenou, na služební cesty, apod.). Můžete řídit všechny typy malých sportovních letadel a ultralightů s maximální vzletovou hmotností od 450 kg do 5 700 kg a přepravovat více než jednoho pasažéra kromě vás, nejste tedy limitováni počtem lidí na palubě. Praktický výcvik obsahuje kromě teorie minimálně 45 leteckých hodin po českých i zahraničních letištích a k tomu musíte mít zdravotní způsobilost 2. třídy.

Všechny dosud zmíněné pilotní průkazy vám neumožňovaly se létání věnovat na profesionální kariérní úrovni. Pilotní průkaz na pilota obchodních letounů (CPL) je jedním z těch, které vám to dovolují. Můžete létat obchodní lety za úplatu nebo pracovat jako letecký instruktor, létání se pro vás stává povoláním. I proto vám musí být minimálně 18 let, musíte mít základní znalosti fyziky a matematiky (maturitní vysvědčení nebo složit vstupní test), mít pilotní průkaz na soukromého pilota letounů (PPL) a nalétáno nejméně 150 letových hodin. Také musíte disponovat zdravotní způsobilostí 1. třídy, která se kromě klasické zdravotní prohlídky skládá také z psychologických testů. Samotný výcvik obsahuje především teoretickou výuku doplněnou minimálně 25 leteckými hodinami, zároveň v jeho průběhu získáte kvalifikaci na lety v noci. Před závěrečnou zkoušku pro získání tohoto pilotního průkazu musíte mít nalétáno nejméně 200 letových hodin.

Nejkomplexnější a časově i finančně nejnáročnější typ pilotního průkazu je pro výcvik od nuly po profesionálního dopravního pilota (ATPL), kdy se stáváte pilotem u aerolinek nebo létáte se soukromými tryskovými letadly. Nespornou výhodou tohoto výcviku je předpoklad, že nemáte žádné předchozí letecké zkušenosti nebo kvalifikace, získáváte je postupně, jak kurzem procházíte. Jedinými vstupními podmínkami je dovršení věku 18 let, zdravotní způsobilost 1. třídy a dostatečná znalost matematiky a fyziky (stačí vám maturitní vysvědčení nebo složení vstupního testu v letecké škole). V závislosti na vašich časových a finančních možnostech trvá letecký výcvik na profesionálního dopravního pilota minimálně 2 roky, a to pouze pokud se mu budete opravdu věnovat denně. V průběhu celého kurzu absolvujete jednotlivé moduly, tedy získáváte potřebné pilotní průkazy a kvalifikace: výcvik soukromého pilota letounů (PPL), noční výcvik, kurzy letecké angličtiny, teoretická výuka ATPL, výcvik létání podle přístrojů, obchodní pilot letounů (CPL), kvalifikace pro dvoumotorová letadla, výcvik součinnosti ve vícečlenné posádce. Následně se můžete ucházet o místo pilota u leteckých společností a případně si dodělat typovou kvalifikaci na daný Boeing či Airbus.

yp Pilotního Průkazu Minimální Věk Požadavky Typ Letadla Délka Výcviku Létání
PPL (Soukromý pilot letounů) 17 let Zdravotní osvědčení 2. třídy Min. 45 leteckých hodin Malá sportovní letadla a ultralighty Neobchodní lety, více pasažérů
CPL (Pilot obchodních letounů) 18 let Zdravotní osvědčení 1. třídy, PPL, 150 letových hodin Min. 25 leteckých hodin - Obchodní lety, letecký instruktor
ATPL (Dopravní pilot) 18 let Zdravotní osvědčení 1. třídy Min. 2 roky výcviku Boeing, Airbus Pilot u aerolinek, soukromá trysková letadla

Pilotní průkaz krok za krokem

  1. Volba typu průkazu: Nejdříve si vyberte, jaký typ pilotního průkazu chcete získat. Rozhodnutí závisí na vašich cílech, zda chcete létat rekreačně nebo profesionálně. K dispozici jsou různé typy průkazů pro dopravní letadla, gyroplány, vrtulníky, kluzáky a další.
  2. Výběr letecké školy: Následně je potřeba vybrat leteckou školu. Zvolte školu podle její pověsti, kvalifikace instruktorů a vybavení, které nabízí.
  3. Lékařská prohlídka: Před zahájením výcviku je nutné podstoupit leteckou lékařskou prohlídku. Tato prohlídka zajistí, že jste zdravotně schopni pilotování. Požadavky na zdravotní způsobilost se liší podle typu licence.
  4. Teoretická příprava: Absolvujete teoretický kurz, kde se seznámíte s teorií létání. Znalost fyziky a matematiky je klíčová a může být potřeba prokázat ji maturitním vysvědčením nebo vstupním testem.
  5. Letecká praxe: Po teorii následuje praktická část, kde pod dohledem instruktora absolvujete letové hodiny. Získáte zkušenosti potřebné pro samostatné létání.
  6. Závěrečné zkoušky: Na konci výcviku složíte závěrečné zkoušky - písemný test, ústní zkoušku a kontrolní let. Po úspěšném absolvování těchto zkoušek obdržíte pilotní průkaz.