Kolik byste vydělali, kdybyste v roce 2009 nakoupili akcie společnosti Amazon

Zajímavé srovnání přinesl americký web CNBC, který spočítal, jaké zhodnocení nabídly od roku 2009 akcie známého online obchodu Amazon. Ten svou historii začal v roce 1994 a pod vedením Jeffa Bezose se z něj stala jedna z nejúspěšnějších značek v moderní historii. Současná hodnota Amazonu na americké burze dosahuje 828 miliard dolarů.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
15/3/2019

Původně se jmenoval Cadabra.com, patřil k jednomu z prvních obchodů na internetu a prodával pouze knihy. Jeff Bezos však svůj podnik brzy přejmenoval (jako inspirace mu posloužila nejdelší řeka světa Amazonka) a vedle knih rozšířil portfolio nabízených produktů i o další zboží. Dnes je z Amazonu největší online tržiště světa, které prodává vše od parfémů, hraček až po filmy. Vedle toho se Amazon pustil i do dalších oblastí byznysu, ve kterých se mu daří slušně růst. Nabízí například největší cloudové úložiště na světě, které prodává pod značkou Amazon Web Services a pustilo se i do výroby domácích asistentů, kde drží významný tržní podíl se svým produktem Alexa.

Cena akcií Amazonu se od roku 2009 zvedla více než 23x

Na všechny tyto podnikatelské inovace a úspěchy samozřejmě reaguje i akciový trh. Výpočty webu CNBC uvádí, že pokud byste v roce 2009 investovali do Amazonu 1 000 dolarů, nyní by vaše investice měla hodnotu 23 600 dolarů. V přepočtu na české koruny byste tak investovaných 22 700 korun rozmnožili na více než 535 000 korun.

Graf akcií Amazonu, který ukazuje vývoj od roku 2009.

To je mimořádné zhodnocení i na poměry amerického akciového trhu, který se může pochlubit zajímavými výnosy. Analytici se shodují v tom, že tu největší zásluhu na růstu Amazonu má jeho zakladatel a generální ředitel Jeff Bezos. Americký vizionář je známý tím, že si klade velké cíle a stále expanduje do nových oborů a odvětví. Právě v tom je strategie firmy unikátní. Amazon se nespokojuje s tím, že je největším hráčem na trhu online obchodování, ale chce pronikat na další a nové trhy. V posledních letech tak například koupil streamovací platformu Twitch určenou hráčům počítačových her nebo rozjel svou video službu Amazon Prime, kterou konkuruje Netflixu a HBO.