Proč nosí miliardář Mark Zuckerberg do práce každý den stejné tričko?

V životě Marka Zuckerberga se toho za dobu existence Facebooku změnilo hodně, jedna věc se ale nemění – jeho šedé tričko. Proč by si mladý kreativní miliardář oblékal každý den stejně obyčejné šedé triko? Odpověď je překvapivě jednoduchá.
Od redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
1/2/2019

V jedné ze svých prvních debat s veřejností v roce 2014 mu byla položena právě tato otázka. Odpověděl jednoduše: „Chci vést svůj život jednoduše. Tak, abych musel dělat co nejméně rozhodnutí v čemkoliv, co se netýká této firmy. Mám tu skvělou možnost se každé ráno probudit a pomáhat sloužit více než miliardě lidí a cítím se, jako bych nedělal svoji práci, když obětuji část svojí energie na hloupé a povrchní věci v mém životě.“

Koneckonců, využívat svůj čas a energii efektivně je základ úspěchu v jakékoliv práci. Zuckerberg si uvědomil, že pokud chce věnovat sto procent své energie a schopnosti rozhodovat se svému projektu, nemůže jimi plýtvat na nedůležité věci, mezi které podle něj patří například jeho oblečení. Naplnil tedy svůj šatník spoustou stejných šedých triček, pro jistotu přidal ještě několik šedých mikin, a svoje rána tak zbavil jednoho nadbytečného rozhodování. I tak na sobě ale nešetří – takové šedé tričko má na svědomí návrhář Brunello Cuccinelli a stojí v přepočtu kolem sedmi až devíti tisíc korun.

Miliardář a zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg.

Není v tom sám

Zuckerberg však není jedinou osobností, která se rozhodla radikálně zjednodušit svůj šatník, například Steve Jobs byl známý svým černým svetrem s rolákem. Méně známý už je ale fakt, že inspirací mu byla firma Sony. Protože její zaměstnanci neměli po válce na oblečení, vedení jim začátkem 80. let nakoupilo uniformy, které se později staly symbolem jejich soudržnosti. Jobs byl touto myšlenkou tak nadšen, že se pokusil zavést uniformy i v Applu, zaměstnanci ale už tak nadšení nebyli. Sám se však rozhodl této myšlenky držet dál, jednak z pragmatických důvodů stejně jako Zuckerberg, jednak proto, aby měl „svůj styl“. Požádal tedy návrháře, který vytvořil oděvy pro Sony, Issey Miyakiho, aby vyrobil pár stylových černých roláků alespoň pro něj. Nakonec jich měl ve skříni asi stovku.

Zakladatel společnosti Apple Steve Jobs.

Každodenní dilema vyřadil ze svého šatníku třeba i Barack Obama. Všimli jste si někdy, že během svého prezidentování nosil jedině šedý nebo modrý oblek? V rozhovoru pro časopis Vanity Fair to odůvodnil podobně: „Snažím se omezit množství věcí, ve kterých se budu muset rozhodovat. Nechci se rozhodovat o tom, co budu jíst nebo nosit. Mám na práci příliš mnoho jiných rozhodnutí.“ Zkrátka – čím víc toho máme na starosti, tím více si potřebujeme zjednodušit život v každém dalším ohledu.

Nejde jen o trička

Při každé sebemenší volbě ze sebe vydáváme určité množství energie. Její celkové množství je značně omezené a nelze ji zcela vyčerpávat dlouhodobě. Pokud potřebujete dělat důležitá rozhodnutí a soustředit se, nejefektivnějším řešením je neunavovat svoji mysl rozhodováním o méně důležitých věcech, ať už budete důsledkem toho nosit každý den stejné triko, snídat stejné jídlo nebo nakupovat stejné zboží ve stejném obchodě. Tak si zjednodušte život. Uvidíte, že tenhle trik Marka Zuckerberga a dalších úspěšných má něco do sebe.