Jak u pohovoru odpovědět na otázku 'Kde se vidíte za 5 let?'

Otázka 'Kde se vidíte za 5 let?' bývá považována za jednu z nejtěžších, jakou u pohovoru můžete dostat. Zaměstnavatelé se na ni rádi ptají, protože jim pomůže odhalit, jak potenciální kandidát přemýšlí o budoucnosti, a jaké jsou jeho ambice. Jak na tuto otázku odpovědět správně prozradila kariérní koučka a autorka Suzy Welch pro web CNBC.
Od
redakce Fondik.cz
Kategorie:
Zajímavosti ze světa financí
1/1/2021 1:00 AM

"Upřímně, je to zákeřná otázka, protože nikdo neví, jak bude budoucnost vypadat za 5 let," říká Welch. "Zaměstnavatel zároveň očekává, že řeknete 'vidím se tady, v téhle úžasné firmě!'".

Takto však odpovídá drtivá většina lidí a personalista proto nebude ohromen.

Expertka a autorka Suzy Welch. Foto: CNBC

Suzy Welch radí jít na to jinak. "Potřebujete vystoupit z davu a odpovědět originálně. Ideálně tak originálně, aby si vás personalista zapamatoval a řekl si 'wow, tenhle člověk je zajímavý!'" Welch, která je úspěšnou kariérní koučkou a napsala také několik knih o managementu, radí, jak na to.

Ukažte, že rozumíte firmě, ve které se ucházíte o práci

"Odpovězte tak, aby lidé ve firmě ihned poznali, že máte přehled o tom, o co se firma snaží, a že znáte trh, ve kterém firma působí," radí Welch. Klidně můžete odpovědět, že za 5 let chcete být součástí firmy, ale vysvětlete, jak budete v té době do firmy začleněn a jaký přínos pro ni budete mít. Podle Welch může ideální odpověď vypadat nějak takhle:

"Za pět let bych byl rád tady - a bylo by skvělé, kdyby se mi podařilo zastávat strategickou pozici. Zároveň rozumím tomu, že tato společnost přistupuje k povyšování zaměstnanců velmi rozvážně, takže pokud by se mi podařilo posunout se do strategické role déle než za 5 let, i tak budu velmi rád součástí této firmy a její mise."

Vaše odpověď by měla personalistu přesvědčit, že jste chytří, ale zároveň realističtí.

Vysvětlete, jak budete pro firmu přínosem

Druhou možností, jak na záludnou otázku na pohovoru odpovědět, je vyjádřit, jaký budete mít přínos pro firmu.

Můžete například říct: "Rád bych se za 5 let posunul do více strategické role, protože jsem byl součástí týmu, který začal expanzi do Asie," radí Welch. "Nebo například: Rád bych zastával vedoucí pozici a pomohl firmě ještě více rozvíjet její velkou databázi klientů."

"Tímto vyjádříte, že rozumíte strategickým cílům, které firma má. A také tak vyjádříte, že váš kariérní postup by byl v souladu s tím, co je důležité pro firmu," říká Welch a dodává, že toto je vítězná strategie, protože v odpovědi nemyslíte jen na sebe, ale i na firmu a váš tým.

"Dejte jim to, co čekají nejméně. Žádné sliby, sny a tituly, ale realitu a výsledky. To je budoucnost, díky které vás rádi přijmou," uzavírá Welch.

No items found.