Cena technické kontroly (STK) v roce 2024
Co je to STK?
STK je zkratka slov “stanice technické kontroly”. Označují se tak stanice, které mají oprávnění pro provádění technických kontrol vozidel. V České republice těchto stanic existují stovky. Nejvíce jich je v Praze a v Brně, najdete je ale i v menších městech a obcích.
Kolik stojí technická kontrola?
Cena technické kontroly se pohybuje od 1100 korun do 1 700 korun.
Tím ale výdaje nekončí. Většina řidičů absolvuje spolu s technickou kontrolou i povinné měření emisí. Za to se nejčastěji platí částka od 800 do 1200 korun. Zde záleží i na typu paliva.
Pokud máte nový vůz, je nutné první technickou kontrolu absolvovat nejpozději po čtyřech letech. Poté je třeba ji každé dva roky opakovat. U ojetých automobilů je nutné technickou kontrolu podstoupit každé dva roky.
Kontrola emisí se musí provádět každé dva roky, proto ji většina řidičů absolvuje spolu s technickou kontrolou.
Jaký je rozdíl mezi technickou (STK) a evidenční kontrolou?
Technická kontrola (STK) je pravidelná kontrola vozidla zaměřená na technický stav a bezpečnostní aspekty, jako jsou brzdy, světla, emise a podobně. STK je povinná pro všechna vozidla a musí se absolvovat v určených intervalech.
Evidenční kontrola, na druhou stranu, se provádí při změně majitele vozidla, změně technických údajů vozidla nebo dovozu vozidla ze zahraničí. Tato kontrola se zaměřuje na ověření shody vozidla s jeho dokumentací a kontroluje, zda vozidlo odpovídá údajům zapsaným v registru vozidel.
Co všechno se kontroluje při technické kontrole?
Během technické kontroly se kontroluje jak technický stav vašeho vozidla, tak povinná výbava nebo správná identifikace vozu. Zaměstnanci STK budou nejčastěji kontrolovat tyto věci:
- brzdy - technický stav brzd, účinnost a jejich vedení (včetně ruční brzdy)
- povinná výbava vozu - lékárna a výstražný trojúhelník
- motor - hlučnost, potenciální únik provozních kapalin
- identifikace auta - kontrola registrační značky, výrobního čísla VIN, stav tachometru
- podvozek a karoserie - kontroluje se zejména koroze nosných částí
- pneumatiky, kola a náprava - potenciální koroze, technický stav, správná funkce tlumičů
- výhled řidiče - stav skel a zrcátek
- osvětlení vozidla - správná funkce světlometů, odrazek a blinkrů
- řízení - správná geometrie a vůle
Jak se připravit na technickou kontrolu?
Pokud vás čeká technická kontrola, doporučujeme si nejprve připravit všechny doklady.
Budete potřebovat:
- velký technický průkaz
- osvědčení o registraci (malý techničák)
Před samotnou kontrolou je dobré auto trochu připravit. Doporučujeme zkontrolovat únik kapalin, funkčnost všech světel a nahuštění pneumatik. Není také na škodu vůz trochu očistit.
Na samotné kontrole by vás poté už nemělo nic překvapit. Většinou je dobré se na technickou kontrolu objednat dopředu a vzít s sebou hotovost - ne všechny stanice totiž přijímají karty. Samotná technická kontrola pak zabere zhruba jednu až dvě hodiny.
Pokuty za neplatnou technickou
Pokud jezdíte s propadlou technickou, čeká vás při silniční kontrole pokuta až 2 000 korun. Hodně přitom záleží na tom, jak dlouho je vaše technická neplatná - pokud jen několik týdnů, většinou zaplatíte pokutu kolem dvou stovek. Pokud je neplatná mnoho měsíců nebo dokonce let, zaplatíte spíše částku blížící se horní hranici.
Ještě více zaplatíte v případě, kdy jedete s neplatnou technickou a policie navíc uzná, že vaše auto je technicky nezpůsobilé a jeho stav ohrožuje ostatní účastníky provozu. V takovém případě vás čeká pokuta 5 000 až 10 000 korun a zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok.
Co dělat když STK neprojdete
V případě, že vozidlo neprojde technickou kontrolou (STK), jsou k dispozici různé postupy v závislosti na závažnosti zjištěných závad. Vozidla s vážnými závadami mohou být odvezena z místa kontroly a majitelé mají 30 dní na jejich opravu a následnou kontrolu na STK. Vozidla s nebezpečnými závadami musí být odtažena a nesmí být používána, dokud nejsou závady odstraněny. Podobný postup se uplatňuje i u vozidel, která neprojdou měřením emisí, kde je rovněž nutné nejprve odstranit závadu.